Uiteraard laat Volvo niets aan het toeval over als het over veiligheid gaat; het heeft hier tenslotte een reputatie hoog te houden! Aan actieve kant staan een ABS-remsysteem met EBD (Electronic Brakeforce Distribution) en EBA (Emergency Brake Assistance) bovenaan het lijstje. Daar komen nog RAB (Ready Alert Brakes) en DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) bovenop. De airbags voor bestuurder en passagier worden aangevuld met SIPS-bags (zijdelingse airbags geïntegreerd in de voorzetels) en hoofdairbags voor en achter (gordijnairbag). Op alle 5 zitplaatsen zijn er driepuntsveiligheidsgordels met automatische gordelspanners en veiligheidsgordelwaarschuwing op alle zitplaatsen. Achteraan zijn er Isofix-bevestigingspunten. In de voorste zitplaatsen zit het door Volvo al lang geleden geïntroduceerde WHIPS (Whiplash Protection System), terwijl SIPS (Side Impact Protection System) bescherming biedt - voornamelijk op bekkenhoogte - tegen zijdelingse aanrijdingen. Andere uitrustingdetails die onder 'veiligheid' gespecificeerd worden zijn de Volvo Safety Lights (automatische dimlichten), de Adaptive Brake Lights (waarschuwingsfunctie bij hard remmen), de groothoek buitenspiegel aan bestuurderszijde, de voorruit van gelaagd High-Impact glas, alsook de comfortsluiting (gelijktijdige opening/sluiting van alle deuren/zonnedak met behulp van de afstandsbediening).
Op onze testwagen zat als bijkomende veiligheidsuitrusting het BLIS (Blind Spot Information System), dat moet helpen tegen dodehoekongevallen. Volvo rekent daarvoor 600 euro aan. Het systeem werkt behoorlijk, maar is zeker niet waterdicht. Het heeft vooral de neiging te lang gevaar aan te geven bij het weer rechts invoegen na een inhaalmanoeuvre op de snelweg. Aan de linkerkant is het zeker een hulp, maar motorrijders kunnen toch ontsnappen aan de alertheid van het systeem en fietsers blijven nog steeds de grootste risicogroep om slachtoffer te worden van een dodehoekongeval, ook met BLIS.
Een tweede optioneel systeem op onze S80 DRIVe was 'Lane Departure Warning', gecombineerd met 'Driver Alert Control', veiligheidssystemen gebaseerd op cameratechnologie. De bestuurder wordt gewaarschuwd voor het onbedoeld verlaten van de rijbaan. Deze optie kost 790 euro en ging ons al vaak ergeren. De S80 is geen kleine jongen en op smalle wegen of bij versmalde rijstroken op de snelweg, sloeg de techniek voortdurend en onnodig alarm, wat erg hinderlijk wordt.