Onder de motorkap van deze 1556 kg wegende berline vinden we dus een kleine 1600, die 110 pk levert. Dat klinkt alvast erg mager, in de wetenschap dat een gelijkaardige motor aan de slag gaat in bv. een MINI, een Peugeot 207, een VW Golf... Het koppel bedraagt 240 Nm en dat is heel wat minder dan de > 300 Nm die de gemiddelde vergelijkbare auto naar de versnellingsbak doorstuurt. Bij het wegrijden na een koudstart in onze -2 diep gelegen garage, merkten we meteen dat deze krachtbron hier op het randje van zijn mogelijkheden zit. In het normale, dagelijkse Belgische verkeer verraste deze S80 dan weer door toch vlot mee te kunnen doorstromen. De kleine motor is zeer gewillig en gaat in geen enkele situatie morren of stotteren, maar de Volvo S80 heeft nu eenmaal zijn gewicht. Eenmaal de auto op dreef is, lijkt alles opperbest te gaan. Je hoort de kleine diesel nauwelijks, wat helemaal aansluit bij de roeping van deze berline en hij is onder die omstandigheden ook superzuinig onderweg. Maar de minste helling op de snelweg zet een domper op de vreugde: het verbruik schiet omhoog en je voelt dat de krachtbron flink moet bijsteken om de auto in beweging te houden. De manuele 5-bak laat zich vlot bedienen en kan vaak nog heel wat goed maken. Dat wordt echter anders bij het kruisen van een weg, het invoegen op een drukke snelweg en al helemaal bij het voorsteken. Dan is het opletten geblazen om de situatie goed in te schatten, want er is geen enkele pk reserve en dat voelt soms eng aan. Op secundaire banen blijf je zo hopeloos lang achter een vrachtwagen hangen, omdat de inhaaltijden te lang zijn. De 110 pk vermogen zijn een belangrijke indicator, maar de cilinderinhoud mag niet zomaar verwarloods worden. Een 1.9 met hetzelfde vermogen heeft nu eenmaal meer ademruimte dan deze kleine 1.6.
De stuurinrichting van de S80 geeft niet te klagen, tenzij dan dat de draaicirkel wat groot uitvalt. Het weggedrag is braaf en geruststellend, temeer omdat deze motor de S80 nooit in verlegenheid kan brengen en de bestuurder al helemaal niet verleid wordt om de wegkwaliteiten van deze auto uit te dagen.