De Volvo S80 verwelkomt zijn gasten met een royaal plaatsaanbod en een degelijke kwaliteitsindruk. Dat is bij de S80 DRIVe niet anders. Sinds de laatste opfrisbeurt mag het interieur uitpakken met bijna alle kenmerken die vroeger uitsluitend voorbehouden waren voor het allerhoogste 'Executive'-uitrustingsniveau. Hiermee kan de S80 zich best meten met de steeds terugkerende rivalen uit Duitsland. Ledervlakken duiken zowat overal op en worden opgeluisterd met fraaie houtdecoratie. Volvo slaagt erin hier een zeer hoogwaardige indruk te maken. Bij ons testexemplaar kreeg ook de buitenkant van de stuurwielvelg een houtafwerking, wat zeer mooi oogt, maar eigenlijk enigszins afbreuk doet aan de grip op het stuur. Het stuur met vier spaken heeft een vrij grote dameter, wat dan weer toelaat groot bemeten toetsen te integreren voor audio, telefoon en cruise control. Veel en grote toetsen vinden we ook op de middenconsole, die naar Volvo-gewoonte fijntjes is uitgevoerd en waarachter nog een bergruimte schuil gaat. De vele en groot bemeten bedieningsorganen ogen misschien niet meer hightech, ze laten zich wel heel gemakkelijk bedienen, zeker tijdens het rijden. De overzichtelijkheid is misschien een punt van kritiek, maar het went we snel. Voor de bestuurder blijft het beeld beperkt tot twee grote klokken voor snelheid en toerental, die door een aluminiumkader geaccentueerd worden. Het display voor de navigatie gaat schuil in de bovenkant van het dashboard en wordt motorisch bediend zodra het contact aangaat. Het staat uitstekend in de gezichtshoek van de bestuurder en helt lichtjes voorover, zodat invallend zonlicht weinig kans maakt om het beeld te vertroebelen. Jammer genoeg zijn de schermdiagonaal en de resolutie wat achterhaald. De bediening zelf is ook net meteen een voorbeeld van handigheid. Ofwel grijpt men naar de afstandsbediening, die met een minimaal aantal knoppen gebruiksvriendelijk lijkt, maar in de praktijk omslachtig blijkt. De andere mogelijkheid is om zich vertrouwd te maken met het rechts achter het stuur verscholen toetsenveld. Aanvankelijk lijkt dat een onhaalbare zaak, maar na een weekje oefenen bleek dat wel mee te vallen en alleszins de beste optie voor de bediening.
De zetels zitten zowel voor- als achteraan uistekend en bieden vooraan ruim voldoende instelmogelijkheden. Achteraan gaat het comfort van de buitenste zitplaatsen ten koste van de centrale derde zit, maar dat is bij de meeste concurrenten niet anders en geen punt van kritiek. Volvo laat de achterbank zonder meerprijs asymmetrisch neerklappen, maar de doorlaatopening is niet bepaald royaal, waardoor de praktische bruikbaarheid van de uitbreiding van de laadcapaciteit beperkt blijft tot lange, maar weinig volumineuze voorwerpen. Een skiluik is er overigens ook. Het interieur van de S80 biedt heel wat comfortabele berging, al zijn de bakken in de achterportieren wat krap uitgevallen.