De Volvo S80 heeft er op het ogenblik van deze test al 12 jaar carrière opzitten. Hij debuteerde op een kritisch moment, meer bepaald toen Ford de Zweden net had ingekocht om er hun 'Premium Automotive Group' mee aan te dikken. Vandaag wil Ford weer af van de Zweden, die zich gelukkig - en anders dan hun landgenoten onder GM-vlag - onder het Amerikaanse bewind kranig wisten te houden. Het vlottere design dat de S80 destijds introduceerde werd doorgetrokken naar de andere modellen en kreeg nog meer schwung. Volvo is al lang veel meer dan een veilige kluis op wielen waar je met een gerust geweten het gezin kan aan toevertrouwen. De S80 evolueerde met zijn tijd, maar slaagde er - ten onrechte - nooit in om aansluiting te vinden bij het ongenaakbare Duitse trio Audi, BMW en Mercedes-Benz. Nochtans spaarde Volvo met de laatste update in 2009 geen moeite om zich te bewijzen en objectief beoordeeld slaagden de Zweden er naar onze mening in de gelijkmaker met Duitsland te scoren. Maar de markt met zijn onvoorspelbare consumenten heeft het laatste oordeel. Volvo probeert dan maar een andere strategie en gooit het over een groene boeg. Nadat het de S40 en V50 al als DRIVe introduceerde, volgde de C30 en nu dus ook de S80. Het gekke van deze groene operatie is dat Volvo dezelfde motor stopt in de verschillende koetswerken - een 1.6 diesel, goed voor 110 pk. Waar dat in de kleinere modellen nog redelijk lijkt, klinkt dat in een statige berline als de S80 haast bespottelijk. Toen we het nieuws vernamen fronsten we dan ook heel bedenkelijk de wenkbrauwen om achterdochtig af te wachten tot we er eentje aan de tand konden voelen. Volvo argumenteert de 'micro-diesel' door te verwijzen naar Audi, die de A6 met 1.9 TDI en 110 pk jaren geleden ook massaal wist te slijten aan de Belgen. En daar hebben ze geen ongelijk. Heel wat mensen houden van het comfort van een grote, luxueuze auto, zonder prestatiebelust te zijn. Heel wat mensen met een (kader)functie hadden tot voor kort recht op een bedrijfswagen in deze klasse, maar ook zij moeten besparen en bijgevolg is het ofwel afdalen naar een lagere klasse of de gebruikskosten laten dalen, wat met dit Volvo-voorstel perfect kan. Ze zijn dus zo gek nog niet die Zweden!
De 1.6 in het vooronder van de S80 DRIVe levert 110 pk en 240 Nm koppel. Zijn belangrijkste troef is echter de met 119 g/km verbluffend lage CO2-uitstoot, zeker in vergelijking tot de omvang en het gewicht van de S80. Een zo lage uistoot is gunstig aan werkgeverszijde omwille van de fiscale aftrekbaarheid van de auto, maar ook de werknemer doet zijn voordeel, omdat de groene prestaties resulteren in minder belasting op het genoten voordeel in natura. Natuurlijk blijft de S80 ook leverbaar met een 2.0D (136 pk), 2.4D en D5. De D5 maakt gebruik van een paar turbo's om 205 pk te leveren en 420 Nm tussen 1500 en 3250 tr/min. De D5 verbruikt gemiddeld slechts 6,2 l/100 km en vervuilt 164 g/km, daar dat is duidelijk teveel in de huidige tijden waarin de CO2-uitstoot als de boosdoener voor het milieu wordt opgevoerd. Ook de 175 pk krachtige 2.4 D doet met 155 g/km CO2-uitstoot nog niet goed genoeg, ondanks een aantrekkelijk laag verbruik van 5,9 l/100 km.
De Volvo S80 DRIVe met 110 pk en 240 Nm, laat 119 g CO2/km opmeten en draagt een basisprijs van 33.000 euro rond. Als echte concurrentie kunnen we weinig aanslepen. Audi biedt zijn A6 met 2.0TDIe motorisatie, goed voor 136 pk 320 Nm koppel. De CO2-uitstoot ligt hier op 139 g en de basisprijs bedraagt 37.580 euro. Mercedes-Benz rijdt de E-Klasse E200CDI BlueEfficiency voor, eveneens 136 pk rijk en met 360 Nm de koppelkampioen. De CO2-uitstoot is met 137 g zeer gunstig, maar de basisprijs van 38.236 euro maakt al een stevig verschil, terwijl de jaarlijkse rijtaks voor de 2.2-motor ook veel hoger oploopt dan bij de Volvo. BMW introduceert momenteel de nieuwe 5-Reeks, met de 520d als basismotor. Daar deze echter een respectabele 184 pk en 380 Nm voortbrengt, bij een voorbeeldige 140 g CO2-uitstoot, kunnen we deze auto onmogelijk nog als concurrent voor de S 80 DRIVe opvoeren.