Volvo is al lang veel meer dan een veilige kluis op wielen waar je met een gerust geweten het gezin kan aan toevertrouwen. De S80 evolueerde met zijn tijd, maar slaagde er - ten onrechte - nooit in om aansluiting te vinden bij het ongenaakbare Duitse trio Audi, BMW en Mercedes-Benz. Nochtans spaarde Volvo met de laatste update in 2009 geen moeite om zich te bewijzen en objectief beoordeeld slaagden de Zweden er naar onze mening in de gelijkmaker met Duitsland te scoren. Maar de markt met zijn onvoorspelbare consumenten heeft het laatste oordeel. Volvo probeert dan maar een andere strategie en gooit het over een groene boeg. Nadat het de S40 en V50 al als DRIVe introduceerde, volgde de C30 en nu dus ook de S80. Het gekke van deze groene operatie is dat Volvo dezelfde motor stopt in de verschillende koetswerken - een 1.6 diesel, goed voor 110 pk. Waar dat in de kleinere modellen nog redelijk lijkt, klinkt dat in een statige berline als de S80 haast bespottelijk. Toen we het nieuws vernamen fronsten we dan ook heel bedenkelijk de wenkbrauwen om achterdochtig af te wachten tot we er eentje aan de tand konden voelen. Volvo argumenteert de 'micro-diesel' door te verwijzen naar Audi, die de A6 met 1.9 TDI en 110 pk jaren geleden ook massaal wist te slijten aan de Belgen. En daar hebben ze geen ongelijk. Heel wat mensen houden van het comfort van een grote, luxueuze auto, zonder prestatiebelust te zijn. De 1.6 in het vooronder van de S80 DRIVe levert 110 pk en 240 Nm koppel. Zijn belangrijkste troef is echter de met 129 g/km verbluffend lage CO2-uitstoot, zeker in vergelijking tot de om van en het gewicht van de S80. Een zo lage uistoot is gunstig aan werkgeverszijde omwille van de fiscale aftrekbaarheid van de auto, maar ook de werknemer doet zijn voordeel, omdat de groene prestaties resulteren in minder belasting op het genoten voordeel in natura.
De Volvo S80 DRIVe met 110 pk en 240 Nm, laat 119 g CO2/km opmeten en draagt een basisprijs van 33.000 euro rond. Als echte concurrentie kunnen we weinig aanslepen. Audi biedt zijn A6 met 2.0TDIe motorisatie, goed voor 136 pk 320 Nm koppel. De CO2-uitstoot ligt hier op 139 g en de basisprijs bedraagt 37.580 euro. Mercedes-Benz rijdt de E-Klasse E200CDI BlueEfficiency voor, eveneens 136 pk rijk en met 360 Nm de koppelkampioen. De CO2-uitstoot is met 137 g zeer gunstig, maar de basisprijs van 38.236 euro maakt al een stevig verschil, terwijl de jaarlijkse rijtaks voor de 2.2-motor ook veel hoger oploopt dan bij de Volvo. BMW introduceert momenteel de nieuwe 5-Reeks, met de 520d als basismotor. Daar deze echter een respectabele 184 pk en 380 Nm voortbrengt, bij een voorbeeldige 140 g CO2-uitstoot, kunnen we deze auto onmogelijk nog als concurrent voor de S 80 DRIVe opvoeren.
Als de overheid wat minder zou lullen over vermeende verkeersveiligheid en milieu, maar daadwerkelijk iets zou doen aan een vlotte verkeersdoorstroming - een zegen voor minder vervuiling, minder frustratie achter het stuur en minder ongevallen - dan was deze Volvo S80 DRIVe een beste partner. Want het blijft uiteraard wel een S80, een stevige, ruime en comfortabele luxeberline, die zich al cruisend voluit laat genieten. De 1.6 heeft ons verrast, want waar we voorafgaand aan de test vreesden zonder trappers niet eens vooruit te geraken, moeten we deze verdachtmaking intrekken. De kleine diesel laat zich niet zo gemakkelijk klein krijgen door het grote koetswerk, maar laat ook het rijpotentieel van deze reisberline niet echt aan de oppervlakte komen. Wie daar niet om geeft en enkel uitkijkt naar de luxe en het comfort, is met de S80 DRIVe goed bediend. De vooruitgeschoven verbruikscijfers zijn zuiver theoretisch: in de praktijk is een ideale cruisesituatie over langere afstanden nauwelijks bestaand en dat weegt onverbiddelijk op het werkelijke verbruik.