De MINI zit niet verlegen om een zeer volledige veiligheidsuitrusting. Vanzelfsprekend is er het antiblokkeersysteem (ABS), gecompleteerd met ESP, wat bij MINI als dynamische stabiliteitscontrole (DSC) wordt aangeduid. Hier bovenop komt de automatische stabiliteits- en tractiecontrole (ASC+T). Daar komt nog het CBC-systeem (Cornering Brake Control) bij, dat het remgedrag verbetert bij remmen in een bocht, en de elektronische remkrachtverdeling (EBD), die het evenwicht van de remkracht over de voor- en achteras controleert, in functie van de gewichtsverdeling van de auto. Vergeten we evenmin te vermelden dat de MINI voor- en achteraan is uitgerust met schijfremmen met een flinke diameter. Standaard monteert MINI een bandenspanningscontrolesysteem dat waarschuwt wanneer de bandenspanning in een band terugloopt. Dat is onontbeerlijk in combinatie met 'Runflat'-banden die als optie genoteerd staan en toelaten om zelfs met een lege band nog 150 km door te rijden met een snelheid van maximaal 80 km/h. Gezien de minuscule koffer van de MINI, vinden de optie 'Runflat'-banden een aanrader.
Op alle 4 zitplaatsen troffen we in de hoogte regelbare hoofdsteunen en driepunts veiligheidsgordels met gordelspanners aan. Vooraan zijn er ook nog spankrachtbegrenzers. Een half dozijn airbags - voor-, zij- en hoofdairbags - moeten de inzittenden voldoende bescherming bieden wanneer het echt goed fout gaat. MINI voorziet standaard ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de achterzetels.