Het interieur van de MINI is nog steeds hartverwarmend, zelfs al er niet veel opties aan zijn toegevoegd, zoals dat bij onze testauto voor een week het geval was. Belangrijkste vaststelling is telkens weer dat de afwerkingskwaliteit die bij de eerste generatie behoorlijk ontgoochelde, nu helemaal voldoet en een BMW-waardig niveau heeft bereikt. Blikvangers zijn de centraal voor de bestuurder neergepote toerenteller en de immense centrale klok voor de snelheidsmeter en zoveel meer. Zo uitvergroot de klok ook is, de leesbaarheid wint daar nauwelijks bij, wat helemaal een contradictie is! Gelukkig is er een digitale herhaling van de snelheid in de kleinere klok van de toerenteller. Daarin verschijnt ook het klokje, de temperatuur en de informatie van de boordcomputer. De grote centrale klok toont onderaan een afgebakende zone voor de audio-installatie. Net onder de grote klok, bovenin de middenconsole, vinden we een sleuf voor de CD-speler, met daaronder een kleine, maar goed in de hand liggende volumeknop. Centraal in de middenconsole zat een optionele elektronisch geregelde airco (1325 euro). Ze presteerde uitstekend, ook tijdens de winterse dagen die we met onze MINI trotseerden, maar de temperatuurinstelling met het speelse draaiwiel aan de zijkant, werkt ergerlijk onprecies. Het is altijd teveel of te weinig, maar nooit precies goed.
Aangenaam verrassend is de ruimte die de voorste passagiers genieten. Daar tegenover staat dat hoe comfortabeler de voorste inzittenden zich nestelen, hoe krapper het ruimteaanbod achterin. De MINI kan zich eigen nauwelijks anders dan als een 2+2 verkopen. Maar goed, ook wie groot is uitgevallen, kan het voorin prima naar zijn zin krijgen, een gegeven waartoe de uitstekende zetels zeker bijdragen. Ze zijn royaal bemeten, goed gevormd en aan bestuurderszijde is er hoogteregeling. Ook de achterbank ziet er schitterend uit - het gaat om een paar individueel voorgevormde zetels - maar de beenruimte ontbreekt... De rugleuning van de achterbank is in twee gelijke delen neerklapbaar om uitbreiding van de kofferruimte te verzekeren. Aldus stijgt het laadvolume van 160 tot 680 liter.
Het stuur voelt erg prettig aan dankzij de juiste velgdikte en diameter, maar ook als gevolg van de fijne bekleding. Het laat zich in hoogte en diepte afstellen. Alleen hadden we nog graag een duimmerk gevoeld. Een erg handig detail is de derde zonneklep aan de linkerkant van de bestuurder, zodat deze door combinatie van de frontale en zijdelingse klep de beste beschutting kan vinden tegen hinderlijke lichtinstraling. Een bijzonder prettig maar volkomen overbodig extra is de sfeerverlichting met regelbare kleurkeuze (oranje, lila). De minuscule lichtpuntjes gaan schuil in de dakconsole vooraan en ook boven de verankeringspunten van de voorste gordels. Na al die jaren voelen we ons nog steeds uiterst gecharmeerd door de wipschakelaars - 5 stuks, voor o.a. zijruiten, mistlichten - onderaan de middenconsole, die ook nog eens herhaald worden in de dakconsole (o.a. leesspots, glazen schuifdak). Extra punten verdient de MINI ook voor zijn verbazend ruim handschoenvak, bergnetten op de zetelruggen, 2 bekerhouders in de middentunnel voor en één achter. De portierbakken stellen echter nauwelijks wat voor.