Zoals al gemeld is de actuele MINI ruim 70 cm langer dan het origineel dat de sixties inluidde. Maar de ontwerpets kennen hun vak en slaagden erin de juiste proporties tussen lengte, breedte en hoogte te vinden. Dat maakt dat de Mini stevig op de weg gedrukt staat en lang niet zo compact oogt als hij eigenlijk nog steeds is. Een bijzondere bijdrage tot het 'gebeiteld' beeld verlenen de haast verticaal oplopende dakzuilen. Zij accentueren als het ware het 'aandrukken' van de koets tegen het wegdek. Bovendien laten de zwart gekleurde raamstijlen het dak boven de auto zweven. In vooraanzicht wordt zijn breedte kracht bijgezet door het verloop van het met een dikke chroomband afgeboorde radiatorrooster en de haast even grote luchthapper onderaan. Nog meer chroomdecoratie vinden we rond de laag en diep geplaatste optionele mistlichten. Hun plaatsing is perfect voor een efficiënte verlichting en biedt ruim voldoende bescherming tegen glasbreuk. De koplampen met brede chroomomranding zijn ovaal en lichtjes naar achter gekanteld. Achter het doorzichtige glas vinden we de opvallende richtingaanwijzers. De koplampen lopen hier niet door in de flanken, wat extra zijdelingse richtingaanwijzers noodzakelijk maakt. Op onze testwagen waren ze voorzien van wit glas. Een chroombies loopt ook parallel aan de vensterlijn en rondom de auto door als 'retro'-accent. De klassiek ogende massieve portiergrepen zijn eveneens verchroomd. Onze testwagen reed door het leven op optionele 16" aluvelgen met 10 spaken en Dunlop SP Winter Sport 3D banden in maat 175/60, die overkoepeld werden door massief en breed uitstaan kunststof spatbordverbreders. Opvallend detail is de lang uitstekende 'antennespriet' op het dak.
Het chroomfeest gaat verder achteraan, met kaders rondom de vrij kleine achterlichtblokken en het zeer laag geplaatste derde remlicht, de brede horizontale koffergreep en de kleine ronde uitlaatpijp. Hoewel de MINI onder BMW-bewind al aan de tweede generatie toe is, bleef het koffervolume onveranderd 160 l klein, of 35 liter minder dan het origineel van Sir Alec Isigonis! We kunnen tot besluit van dit hoofdstuk moeilijk voorbij aan het gewicht van deze MINI: 1090 kg, of bijna het dubbele van de originele 600 kg, die met een 848cc motor (34 pk) werden voortbewogen.