Zoals gezegd leent de X1 de structuur van de 3. Die dateert van het voorjaar van 2005 en om een structurele rigiditeit te bieden die helemaal bij de tijd is, heeft BMW de moeite gedaan om de structuur nog extra verstevigen. Kwestie van in de EuroNCAP crashtests helemaal zeker te zijn van een vijf-sterren-quotering.
Het arsenaal elektronische veiligheidsvoorzieningen omvat vanzelfsprekend een rekeneenheid die de input van de wielsensoren horend bij het ABS-systeem, ten volle benut. Stabiliteitscontrole, anti-slip en onder- en overstuur worden wanneer nodig door middel van de remschijven gecorrigeerd.
Het arsenaal plofkussens omvat geen verrassingen. De dashboardstructuur zit ver genoeg om een knie-airbag overbodig te maken. De X1 stelt het dan ook met 6 plofkussens (vooraan frontaal en lateraal en gordijnairbags). Het standaardaantal is ook meteen het maximumaantal. Driepuntsgordels zijn er op alle zitplaatsen en de voorste exemplaren zijn met spanners en spankrachtbegrenzers verrijkt. Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn standaard, maar alleen achteraan. De passagierszetel vooraan kan er niet mee uitgerust worden en de passagiersairbag is derhalve ook niet uitschakelbaar.