Aan de binnenzijde knoopt BMW aan bij de X1. Want de boordplank, compleet met de voor het merk typerende compacte en duidelijk afleesbare amberkleurig verlichte tellercluster, is daar duidelijk op geïnspireerd. De middentunnel is richting bestuurder gedraaid en omdat de gordellijn hoog is opgetrokken, krijg je in deze nieuweling veel meer een omsloten gevoel, dan dat er sprake is van een overzicht over het verkeer. Het standaardmeubilair vooraan mocht overigens wat meer zijdelingse steun bieden, maar dat geeft BMW het excuus om je een sportzetel in je nek te draaien. Ergonomisch zit alles overigens best snor. En als je een BMW gewend bent, is er al helemaal geen probleem. De Duitsers zijn zeer consequent in de plaatsing van de verschillende bedieningsorganen. Wie bijbetaald krijgt BMW's (volgens ons nog steeds onterecht) bekritiseerde iDrive-systeem met centrale draaiknop op de middentunnel. Die is nu voorzien van aparte knoppen per submenu en hoewel dat meer ‘idiot-proof' is, staat het niet voor een ergonomische verbetering.
Het ruimteaanbod is in de breedte perfect vergelijkbaar met dat van de 3. Er is dan ook geen enkele reden tot klagen. Achteraan is de X1 geen ruimtewonder. Maar de achterbank is er een beetje anders gepositioneerd (wat hoger, en met een rechtere rugleuning) als in de lage donorauto en dat zorgt voor enkele sterk geapprecieerde extra centimeters. Het gros van de volwassenen moet zich achteraan kunnen schikken. Meer dan twee personen in de breedte schikken, raden we af, behalve tijdens korte ritten.
De relatief beperkte wagenhoogte van de X1 heeft als voordeel dat je geen breuk hoeft te heffen als je wat in de koffer kwijt wil. De laaddrempel is nauwelijks hoger dan die van een conventionele auto. En met 420l is het volume (met inbegrip van de bergvakken onder de koffervloer) respectabel. De achterbank kan plat in drie delen (40/20/40) wat ruwweg overeenkomt met de drie zitplaatsen. Je kan daardoor de middelste opening ook als skiluik gebruiken. Met alle zitmeubilair in hun meest nederige positie past er tot 1.350l in.