BMW heeft z'n pluimen verdiend met opvallend prettig rijdende, dynamische berlines. Een palet dat werd afgewisseld met de occasionele briljante sportauto à la M1 of Z8. De jongste tijd, en dan bedoelen we het laatste decennium, profileren de Duitsers zich echter veel meer als een voorloper in het segment van de SUVs. De dynamisch rijdende variant die wars is van off- of softroadambities (door BMW-medewerkers steevast Sports Activity Vehicle of SAV genoemd) is een uitvinding van de Duitsers. De markt is nog aan het bekomen van de X5. De X3 ging als zoete broodjes en nu krijgen we de X1 achter de kiezen. Die is weer een maatje kleiner. Hoewel de concurrentie stilaan begint bij te benen, lijkt ook deze nieuweling het rijk nog een jaar of twee voor zichzelf te hebben. Audi's Q3 komt volgend jaar, de Land Rover LRX wellicht pas over twee jaar. Let wel, als je de ‘premium' badge laat voor wat ze is, heb je wel alternatieven. De erg populaire Nissan Qashqai of de nieuwe Peugeot 3008 bijvoorbeeld...
We testen de X1 in de 163pk sterke versie met vierwielaandrijving (xDrive). Daaraan hangt een basisprijskaartje van € 34.700. Flink meer dan de 1-Reeks met dezelfde motor (€ 27.650), die weliswaar niet met vierwielaandrijving te krijgen is, maar goedkoper dan een vergelijkbare 3-Reeks Touring (€ 37.600, xDrive incluis). En dat laatste is belangwekkend, want de X1 gebruikt de technische basis van die laatste. Het X1-gamma bestaat voorts nog uit één benzineversie met 258pk en diesels met vermogens van 135, 143, 163, 177 en 204pk. Het gaat overigens altijd om dezelfde basis 1995cc vierpitter, maar met verschillende turbo's en blokopbouw. De prijsvork bij de zelfontbranders loopt van € 29.500 tot € 38.500. De eenzame benzine torent er met € 43.600 bovenuit.
De paginalange optielijst laat ook bij dit Beierse product weer ruim mogelijkheden voor het personaliseren van je voertuig. Zoals steeds heeft dat een niet onaanzienlijke invloed op de prijs. Heel wat opties, zoals het navigatiesysteem (€ 2.605) zijn ronduit duur. En van andere hadden we gezien het "premium" segment graag gehad dat ze naar de standaarduitrusting verhuisden. De
cruiseâ€control bijvoorbeeld. Die kost nog € 355. Door al die extraatjes tikt deze testâ€X1 af boven € 50.000. Een prijsklasse waarin de alternatieven je om de oren vliegen. Een Mercedes GLK bijvoorbeeld. Of een Land Rover Discovery (die zich niet bij de eerste molshoop verslikt). Om maar twee van tientallen uiteenlopende alternatieven aan te halen...