Zoals gezegd leent de X1 z'n onderstel van de 3â€Reeks. Dat betekent dat deze compacte SUV een identieke wielbasis van 2,76m heeft. De koets is met 1,8m een tikkeltje breder dan de 3, maar hij meet in de lengte slechts 4,45m. Dat is 7cm minder dan de vierdeurs 3â€Reeks. Bodemvrijheid en dakhoogte zijn uitzonderlijk. Niet door hun grootte, wel door het gebrek daaraan. Bij de X3 deed BMW nog moeite om een sfeer van terreinwaardigheid te creëren, maar hier is daar maar weinig meer van te merken. De X1 wint nauwelijks bodemspeling en z'n daklijn ligt 1,54m hoog van de grond.
Onder meer door de hoog opgetrokken gordellijn, de hoekige vormgegeven wielkasten en de (optionele) sierlijsten aan beide bumperschilden en de zijskirts, wekt de X1 de indruk wat hoger te zijn dan hij echt is. Bovendien trekken de grote niervormige grille vooraan en de hol uitgesneden kofferpartij aan de achterzijde je blik naar zich toe. Tussen het verkeer -dat als referentiekader
fungeert†krimpt de X1 dan ook aanzienlijk. Hij is slechts een paar centimeter hoger dan een Golf. En 5 centimeter lager dan een Golf Plus... BMW heeft ontwerper Bangle inmiddels aan de deur gezet, maar z'n typische mengeling van convexe en concave (holle en bolle) koetswerkrondingen vindt z'n weg nog steeds naar nieuwe modellen. In dit geval heeft BMW vooral lijnen toegevoegd. Een druk lijnenspel is een trend...