Met uitzondering van de inmiddels al overbejaarde 807, hield Peugeot zich altijd afzijdig van het monovolumesegment. De 5008 vierde zijn wereldpremière op het salon van Frankfurt 2009 en stond kort daarna al bij de merkverdelers in de showroom. Ook de 5008 zit niet echt te springen om het etiket monovolumer opgeplakt te krijgen, maar kan zich wel vinden als eigen Peugeot-interpretatie van de compacte monovolume. In het verleden zagen we bij de leeuw al wel breaks die hoger uitvielen dan normaal en zo aansluiting zochten bij de MPV's. Dat was o.a. het geval voor de 207 SW en 308 SW. Maar recent kwam de 3008 en nu ook nog de 5008 het aanbod vergroten, zonder zich echter te bekommeren over de overzichtelijkheid van het gamma. De 3008 wordt als compacte crossover opgevoerd, terwijl de 5008 als polyvalente auto voor het gezin de wereld mag verkennen. Beiden verschijnen ze met dezelfde 1.6 HDI 110 pk motor in de showroom en hun prijskaartje verschilt amper 440 euro, in het voordeel van de 5008. Maar goed, ook de 5008 is lager dan we van een MPV verwachten en een 'busjeslook' kan je hem - gelukkig maar - ook niet verwijten.
Met zijn standaard 5 en optioneel 7 plaatsen, zoekt hij zijn concurrenten onvermijdelijk bij de compacte monovolumers en komt daar lijnrecht tegenover een Frans duo te staan, dat op zijn zachtst uitgedrukt als gevestigde waarden geldt. Alfabetisch komen we de Citroën C4 Picasso en Grand C4 Picasso als eersten tegen. Gezien het die laatste is die ook als 7-zitter door het leven kan gaan, is dat de te duchten concurrent voor onze Peugeot 5008, die we mochten ontdekken met de nieuwste versie van de 2.0 HDI dieselkrachtbron, hier goed voor ronde 150 pk. Citroën biedt de 2.0 HDi 138 pk als hoogste motorisatie en dan nog uitsluitend in combinatie met het Exclusive-uitrustingsniveau, wat het prijskaartje op 30.300 euro brengt t.o.v. 27.650 euro voor de 5008 met 7 plaatsen. Bij Renault is er de Scénic en ook de Grand Scénic, met de laatst genoemde als 7-zitter. Renault stopt tot 160 pk onder kap, bij de 2.0 dCi Dynamique, die voor 28.450 euro van eigenaar wisselt. Bij Ford is het nog even wachten op de nieuwe C-Max 7-zitter, maar de S-Max kan ook 7 inzittenden aan en oogt naar onze mening een stuk beter. Ford laat keuze tussen de 2.0 TDCi met 1365 of een 2.2 TDCi die 175 pk aanreikt. De 2.0 TDCi Ambiente is er voor 29.030 euro, te vermeerderen met 910 euro voor de optie 7 zitplaatsen. De 2.2 TDCi moet minimaal als Trend besteld worden en kost dan 31.630 euro als 5-zitter. Een geduchte concurrent voor de Peugeot 5008 is uiteraard de Opel Zafira, leverbaar met 1.9 CDTI dieselmotor en goed voor 150 pk. De Enjoy-uitrusting kost 26.524 euro en dat mag gerust als een koopje worden afgeschilderd. Volkswagen rijdt de Touran voor, met 2.0 TDI, naar keuze 136, 140 of 170 pk sterk. De krachtigste versie is enkel als Highline leverbaar en kost dan 30.240 euro + 734 euro voor de derde zetelrij. Gek genoeg kost de als 4x4 geschminkte Cross Touran 480 euro minder! In de marge verdienen ook de Dodge Journey en Kia Carens onze aandacht als mogelijke concurrenten met 7 zitplaatsen. De Amerikaan kost 28.900 met de Europese 2.0 CRD (136 pk) dieselkrachtbron en SXT-uitvoering + 1.650 euro voor de derde zetelrij. De Koreanen nemen genoegen met 22.190 euro voor de 2.0 CRDi (136 pk) in basis-LX-uitvoering + 500 euro voor de extra zitplaatsen achterin.