Seat Ibiza FR 2.0 CRTDI

Seat Ibiza FR 2.0 CRTDI
Bekijk 58 foto's
Door: BV 22-02-2010

Als je de jongste jaren een Seat-logo ziet, dan heeft het gegarandeerd het gezelschap van de slagzin "auto emocion". En erg makkelijk heeft de Spaanse VW-Audi-dochter het daar niet mee. Het merk haalde in het WTCC wel twee opeenvolgende wereldtitels binnen, en dat is nieuws, maar de productactualiteit wordt vooral gedomineerd door de introductie van zuinige ecomotive-versies. Die komen tegenwoordig -niet alleen bij Seat- uit de lucht gevallen. Een nieuwe sportieve Seat is dan altijd meegenomen. En in het geval van de nieuwe FR (van Formula Racing) 2.0 CRTDI kan de zo gekoesterde sportiviteit misschien wel hand in hand gaan met een bescheiden brandstofbudget.

De Ibiza FR diesel wisselt in ons land van eigenaar voor € 19.290. Dat is € 700 minder dan de benzineversie die door een 1.4 TSI met 150pk wordt aangedreven. De benzine heeft wel steeds recht op een DSG 7-trapsautomaat terwijl de diesel met de hand door de zesbak geroerd moet worden. Je hebt wel meteen recht op alle ‘goodies' uit het FR-pakket; een sportieve interieuraankleding met onder meer specifiek zitmeubilair sierlijsten en een aangepast instrumentarium en een uiterlijk met agressiever gelijnde bumpers, 17-duimers en een dubbele uitlaat. Wie dieper in de buidel tast kan ook deze diesel als Bocanegra bestellen.

Laat ons beginnen met de cijfertjes. De tweeliter common-rail dieselcentrale levert 140pk en een maximale trekkracht van 320Nm tussen 1.750 en 2.500t/min. Dat is voldoende voor een topsnelheid van 210km/u en een sprinttijd van 8,2 tellen. De acceleratie naar 100km/u gaat 1,1 seconde sneller dan bij de voorganger met 1.9 TDI met 130pk. Wie de schakelindicator in het dashboard opvolgt en er niet steeds gezwind van door wil gaan, moet volgens Seat een verbruik van 4,6l/100km (119gr/km CO2-uitstoot) kunnen halen. De FR ligt 5mm dichter tegen het asfalt dan de Sport-versie waarvan hij is afgeleid. Het model heeft een specifieke dempers, stijvere eindelooprubbers, veren die nog maar eens 20% stijver werden en vooraan een antirolstang die 1mm dikker werd (19 ipv 18mm). De remmen zijn voor de gelegenheid een maat groter en het stabiliteitsprogramma omvat nu ook XDS dat de werking van een differentieel nabootst door in de bochten het binnenste wiel af te remmen en zo onderstuur compenseert. Een specifieke sturing is er ook voor de elektrische stuurbekrachtiging.

Seat serveerde ons om Barcelona een testroute waar het eerst met een strijkijzer was overgegaan. Daar toonde de filtering zich acceptabel, al kon het model de neiging om over oneffenheden te dribbelen ook daar niet onderdrukken. De filtering is ronduit gebrekkig terwijl efficiëntie nu net een kenmerk is van een goed sportonderstel. Dat belooft weinig goeds voor het gedrag op een pokdalig Belgisch wegdek. Door met de software te rommelen heeft Seat ervoor gezorgd dat de voortrein bijzonder levendig reageert op stuurinput, maar gevoel geeft de elektrische bekrachtigingsunit nog steeds niet. De Ibiza heeft ook in deze sportieve uitvoering een uitgesproken zware neus. Om ervoor te zorgen dat die in de bochten niet steeds naar de buitenkant glijdt, zorgt het nieuwe XDS-systeem (in feite een uitbreiding op het -standaard- ESP-systeem) dat het wiel aan de binnenkant van de bocht afgeremd wordt. Dat werkt efficiënt maar het heeft ook enkele nadelen. Het belast de remmen en heeft dus een negatief effect op de uithouding en het remgedrag (te meer omdat de voorste schijven niet gelijk opwarmen) en het voelt bijzonder artificieel aan. Maar volgens Seat is de Ibiza FR een auto voor occasioneel sportief gebruik en het is dus niet de bedoeling om constant een hoog tempo te rijden. Het is maar dat u dat weet. De versnellingsbak komt net als de motor (die zo veel plaats onder de kap inneemt dat de batterij naar de koffer verhuisde) bij VW uit het rek en die schakelt uit de kunst.

Door z'n dieselmotor is de FR 2.0 CRTDI de enige sportieve Ibiza die in ons land kans maakt op een aanzienlijk orderboekje. Het model presteert goed op papier, maar de hele rijervaring doet eerder artificieel aan omdat de elektronica een stevige vinger in de pap heeft. De ophanging is bovendien niet in staat oneffenheden op een acceptabele manier te verwerken. De uitstraling en uitrusting heeft Seat dan weer wel voor elkaar. En je koopt een stevige brok VW/Audi-technologie voor minder dan € 20.000. Behalve bij Skoda (dat toch een ander imago heeft) lukt dat nergens anders.


Geef commentaar
comments by Disqus