Hoewel de iX 35 als compacte SUV door het leven gaat, groeide hij 85 mm vergeleken met de uittredende Tucson. Hij werd meteen ook breder, lager en kreeg een iets langere wielbasis zodat hij -op papier althans- ook beter zou moeten rijden. De wagen is ook een stuk Europeser geworden want hij werd in het Duitse Rüsselsheim ontwikkeld, waar Hyundai haar R&D-eenheid neerpootte. De lijnen die de flanken typeren, zijn vloeiender en hoog boven de wielkasten zorgen de profiellijnen die in de lichtunits uitmonden voor een vleugje agressiviteit. Het onderste gedeelte van het koetswerk wordt met matzwart plastic beschermd en de dakrail wordt in het koetswerk geïntegreerd.
"Fluidic design" noemen de Koreanen deze designtaal. In de zijspiegels wordt voortaan ook de zijpinker geïntegreerd. Vooraan trekt het zeshoekige radiatorrooster de aandacht. Een voor Hyundai nieuwe vorm die straks tal van andere modellen ‘identiteit' zal geven. Deze grote luchtinlaat wordt in het midden onderbroken door een horizontale, in koetswerkkleur gelakte lat die de contouren van de motorkap volgt. Achteraan noteren we een klein spoilertje boven de achterruit. De achterklep zwaait in één keer open. Een systeem om het ruitje afzonderlijk te openen (zoals dat bij sommige concurrenten wel kan), is niet voorzien.
Onderhuids rust de iX 35 op een nieuw platform dat straks ook voor de opvolger van de i30 (en dus ook Kia's C'eed) zal dienen. Vooraan beschikt hij over Mc Pherson veerpoten, achter is een multilink as gemonteerd.