De jongste compacte Hyundai SUV heet niet langer Tucson, maar luistert naar de naam iX35. Hij werd niet alleen in Europa ontwikkeld, maar rolt ook in Slowakije van de band. vergeleken met zijn voorganger, is de wagen vooral degelijker binnenin. De afwerking en de geluidsisolatie ging er met rasse schreden op vooruit. De besturing werd iets verfijnder, al mist hij de precisie om zijn bestuurder ‘in vervoering' te brengen.
De iX35 is beschikbaar als voorwielaandrijver én als vierwielaangedreven SUV. Die laatste mag zelfs tot 2 ton trekken. Benzineklanten kopen de tweeliter, goed voor 163 en die betaal je 19.999 als voorwielaandrijver. Als 4x4 kost die 5.000 € extra. De 2.0 diesel van 136 pk is de meest homogene en kost minstens 23.499 €. Vierwielaandrijving is in dit geval een extra van 4.500 €. Toegegeven, dat is flink wat geld maar het maakt wel een wereld van verschil qua weggedrag.
De ix35 biedt in zijn segment een aantrekkelijk en betaalbaar alternatief voor Nissan's Qashqai en de Captiva van Chevrolet. Jammer genoeg zijn de instapversies op technologisch vlak eerder basic. De veiligheidsuitrusting en het comfortpeil aan boord zijn altijd meer dan behoorlijk. De topper van het gamma is de 2.0 diesel met 184 pk. Deze komt altijd met automaat én vierwielaandrijver maar je betaalt hem dan ook een forse 35.499 €!