Bij de nieuwste Euro NCAP-crashtests behaalde de Yeti met vijf sterren de hoogst mogelijke score. De veiligheidsuitrusting van de Yeti houdt weliswaar geen verrassingen in petto en mag bijzonder actueel genoemd worden. Vanzelfsprekend zijn er vooraan frontale airbags voor bestuurder en passagier, waarbij die laatste ook nog uitschakelbaar is. Zijairbags ontbreken vooraan evenmin, maar zijn optie achteraan. Gordijnairbags zorgen voor- en achteraan voor bescherming over de ganse lengte en de bestuurder heeft bovendien nog recht op een knieairbag (standaard vanaf het Ambition-uitrustingsniveau). ISOFIX-bevestigingspunten achteraan zijn standaard en als optie ook beschikbaar voor de passagierszetel vooraan. Het verplicht te monteren ABS wordt hier aangevuld met EBD (elektronische remkrachtverdeling), MBA (mechanische remassistentie), MSR (motorsleepmomentregeling) en TCS (tractiecontrole), terwijl ook ESP van de partij is. De permanente vierwielaandrijving op onze testwagen mag uiteraard ook al veiligheidsuitrusting in aanmerking genomen worden, evenals de Bi-xenonkoplampen met adaptieve lichtbundelregeling (AFS) die op het Experience-uitrustingsniveau standaard gemonteerd zitten. Reken daarbij de mistlichten met statische bochtenverlichting en de parkeerhulp achteraan (PDC, standaard op Experience) en er is geen reden tot klagen. Dat de ruitenwissers door een regensensor geregeld worden, klinkt al lang niet meer bijzonder, maar blijft nog altijd een aangenaam extra. In de optielijst ontdekken we nog het 'Offroad'-pack dat bestaat uit een beschermplaat voor de motor en de versnellingsbak, een beschermhoes voor de brandstof- en remleidingen, alsook een versterkt circuit voor de handrem.
Geef commentaar
comments by Disqus