Wij mochten met de krachtigste Yeti op pad, wat betekent dat we 170 pk dieselpower onder de rechter voet kregen en dat voel je meten. De 2.0 TDI is een goede bekende binnen alle merken van het VW Concern, maar levert hier dus 170 pk en niet de gebruikelijke 140/136 pk. Bovendien houdt Skoda het stoer bij die 170 pk en knijpt daar geen 7 pk af zoals VW en Audi dat wel doen bij dezelfde krachtbron, omdat ze daardoor vadertje staat een hak kunnen zetten door de BIV tot 1.239 euro te beperken, terwijl die voor de 170 pk vermogen verdubbelt tot 2.478 euro. Dat is brute financiële pech, want de Yeti lust die motor wel! Hij stuurt maximaal 350 Nm trekkracht via een manuele 6-bak naar de Haldex-koppeling voor de verdeling naar de vier wielen.
De schakelmechaniek laat zich aangenaam bedienen, ook al kan hij grotendeels werkloos blijven als gevolg van het altijd royaal aanwezige koppel. De Yeti gaat dan ook altijd goed vooruit, hoeft nauwelijks aansporing. Geholpen door een evenwichtige stuurinrichting, vergeet je aan het stuur al gauw dat het om een SUV gaat, want rijplezier is hier geen vreemd begrip. Bovendien laat het koetswerk ook opvallend weinig wind- en rolgeluiden horen, wat ook lange ritten erg comfortabel maakt. Wie zich wel laat horen, is de mechaniek van de vierwielaandrijving, al moet je daarvoor wel het volume van de radio uitdraaien. Dat deze Yeti aanspoort om van het rijden te genieten, laat zich ook opmerken aan een nogal sterk variërend verbruik. Zo noteerden we 10,5 l/100 km in de stad en zelfs 9,8 l/100 km op de snelweg, terwijl we uiteindelijk gemiddeld op 7,8 l/100 km uitkwamen, wat gezien de permanente vierwielaandrijving en de koetswerkvorm binnen het redelijke blijft.