Midden 2009 lanceerde de Tsjechische VW-dochter de Yeti, een compacte SUV die de Toyota RAV 4 als voorbeeld nam, maar er duidelijk in slaagt een eigen identiteit aan te nemen, al was het maar door een breed aanbod echte 4 x 4 aangedreven versies voor te rijden. Uiteraard is de Yeti ook verkrijgbaar met klassieke voorwielaandrijving, al is het maar omdat de commercie dat verlangt. Wie niet slechts voor de vormgeving gaat en nep afwijst voor het ernstige werk, wordt door Skoda bediend met een 1.8 TSI benzinemotor (160 pk), maar evenzeer met een 2.0 TDI diesel die 110 pk verdeelt over de vier wielen en in Active-uitvoering voor 23.890 euro van eigenaar wisselt. Onze testwagen was de top uit het Yeti-gamma, een 170 pk krachtige 2.0 TDI 4 x 4 in Experience-livrei.
De Skoda Yeti ontmoet op het vlak van zijn vormgeving heel wat concurrenten, maar als we louter de technische specificaties in aanmerking nemen, dunt het concurrentieveld al snel uit. Zo gooit de Yeti de handschoen naar de Hyundai Tucson 2.0 CRDi 150 pk 4WD Executive à 29.999 euro (binnenkort vervangen door de gloednieuwe opvolger iX35), de Chevrolet Captiva 2.0 VCDi 150 pk 4WD LT à 33.184 euro en de Ford Kuga 2.0 TDCI 4WD Titanium, die slechts 136 pk onder de gasplank paraat heeft en vanaf 31.600 euro in de prijslijst genoteerd staat. Kia biedt de Sportage 2.0 CRDI 150 pk Active 4WD aan tegen 30.290 euro en bij Land Rover is de Freelander TD4 150 pk als instapversie leverbaar voor 31.200 euro. Honda laat ons met zijn CR-V 2.2 iCDTi Elegance à 31.200 euro in de kou staan, want het beperkt zich tot enkel voorwielaandrijving. Dat geldt ook voor het trio Citroën C-Crosser 2.2 HDI 156 pk Attraction (vanaf 32.436 euro), Peugeot 4007 2.2 HDI Premium 156 pk (à 33.680 euro) en de technische donor voor het Franse duo, de Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D 140 pk Intense Plus à 31.490 euro. Nissan gaat de uitdaging aan met de Qashqai 2.0 dCi 150 pk 4WD Tekna, die vanaf 29.950 euro in de prijslijst prijkt. Ook Opel geeft met de Antara CDTI Energy 150 pk à 31.594 euro forfait, daar slechts als voorwieltrekker leverbaar. Renault doet wel mee met de Koleos 2.0 dCi 150 4x4 Dynamique Plus à 32.650 euro en vanzelfsprekend mogen we Suzuki niet vergeten met de Grand Vitara 1.9 DDiS. Deze laatste levert echter slechts een magere 129 pk, wat het prijskaartje van 26.499 euro voor de JLX-E wel compenseert.
Onze testwagen overtuigde met zijn uitstekend zitmeubilair en dat voor alle inzittenden. Het is aangenaam toeven aan boord, ook over lange ritten. De 170 pk TDI nodigt uit om van die ritten te genieten. De motor heeft altijd royaal trekkracht voorradig en kan zowel schakellui als spits worden gereden. Bovendien doet de Yeti zijn ding in een comfortabele stilte. Afhankelijk van hoe gretig hij wordt aangesproken, kan het verbruik wel de hoogte inschieten, al blijft het gemiddelde over een langere periode wel redelijk binnen de perken. Eens temeer moeten we besluiten dat Skoda zijn huiswerk grondig heeft gemaakt en absoluut topniveau biedt binnen het VW-concern - tot spijt van wie dat benijdt! Wie het merk nog afrekent op zijn oude imago, is of van slechte wil of heeft nog nooit de moeite genomen het actuele gamma van nabij te bekijken.