SCORE Mazda CX-7 2.2 CDVi
-
Interieur83%
-
Exterieur81%
-
Veiligheid79%
-
Rijgedrag79%
Uitstekend weggedrag
Ruim en functioneel interieur
Te klein scherm voor navigatie
Geluid diesel bij koudstart
Meer Mazda testsMeer?
Mazda 3 eerste test
Mazda 3 eerste test
Mazda 2 1.4 CDVi
Mazda 2 1.4 CDVi
In 2007 bracht Mazda met de CX-7 de opvolger van de Tribute op de markt. Maar hoewel die laatste zich eerder liet kenmerken als een brave, tamme softroader, trok de CX-7 resoluut de dynamische kaart. Dat uitte zich niet enkel in het lijnenspel, dat nog steeds profiteert van de bijval die de RX-8 genoot, maar vooral ook onder de kap. Daar zat immers de drukgevoede 2,3l viercilinder van 260pk. De CX-7 toonde zich daarmee opvallend veerkrachtig en snel. De hoge fiscale druk, aanzienlijke basisprijs en de brandstofsoort temperden de verwachtingen van de invoerder initieel tot zo'n 70 stuks. Eind vorig jaar onderging de CX-7 evenwel een bescheiden facelift en introduceert Mazda de dieselmotor die het bijna drie jaar geleden beloofde.
We konden in 2007 al vaststellen dat de CX-7 een aangename reisgezel was. En dat kilometervreten zit de diesel uiteraard nog meer in het bloed. Bovendien maken enkele milde interieurupdates de rit aangenamer. Op de klokken en de uitrusting valt - een enkel ergonomisch foutje (de grootste, centraal opgestelde draaiknop hoort de meest gebruikte functies te bedienen en dat is niet het geval) uitgezonderd - weinig op te merken. De steun van de zetels is uitstekend, de rijhouding foutloos en in de uitrustingstabellen verscheen eindelijk een navigatiesysteem. Het scherm is uitstekend gepositioneerd, maar is te klein.
Met 260pk sprint de CX-7 vooruit op een wolk turbodruk, dat spreekt haast voor zich. De diesel, de gekende 2.2l CDVi uit de 3 en 6, laat met 173pk en 400Nm nog steeds puike cijfers optekenen. Zeker in combinatie met een zesbak die zich zeer correct laat bedienen. De hernemingen zijn zeer bevredigend en hetzelfde geldt (de koudstart uitgezonderd) voor de klank van diesel. Hoewel de CX-7 niet uitzonderlijk groot, noch exceptioneel hoog is, weegt hij wel 1,9 ton. Je moet daarom alle registers open trekken om een sprinttijd van minder dan 10 tellen neer te zetten. De top bedraagt net geen 200km/u en het onderstel combineert een degelijke filtering (zelfs met de grote 18-duimers onder onze testauto) met een stabiliteit die ook bij topsnelheid nog geruststelt.
De remmen hebben een gezonde werkingsmarge, ook bij een sportievere rijstijl. Enkel de elektrisch bekrachtigde stuurinrichting communiceert z'n intenties niet goed en dat is een domper op de feestvreugde. Volgens Mazda neemt de CX-7 genoegen met 7,5l brandstof. Met onze gashonger was dat zo'n 2 liter meer. De vierwielaandrijving is van het niet permanente type. Wanneer de voorwielen tractieverlies lijden springen zorgt een lamellenkoppeling voor hulp van de achterwielen. Dat brengt je in slechte omstandigheden meestal wel in beweging, maar terrein overwin je er uiteraard niet mee.
De koets toont zich met nieuwe bumperschilden en grotere luchtinlaatopeningen nog een tikkeltje dynamischer dan voorheen. De afmetingen bleven evenwel gelijk. Deze Mazda is 1,65m hoog, 1,87m breed en 4,70m lang. De kofferklep verschaft je toegang tot een koffer die 455l groot is. Met een hendel in de kofferruimte kan je de achterbank zonder inspanning neerklappen. Doe je dat voor beide ongelijke delen, dan zwelt het laadvolume tot 1.348l. Aan de CX-7 hangt een basisprijskaartje van € 31.900.