Nissan 1.6 Cube Zen Rijgedrag

Nissan 1.6 Cube Zen
Bekijk 22 foto's
Door: REDACTIE 09-01-2010

De Nissan Cube is bij zijn lancering tijdens het Brusselse autosalon enkel bestelbaar met een 1.6 benzinemotor, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Deze motor levert 110 pk. Optioneel is een CVT-automaat bestelbaar à 1100 euro, die geen invloed heeft op de CO2-uitstoot van de benzinemotor. In het voorjaar komt daar een 1.5 dCi bij uit het Renault arsenaal, eveneens goed voor 110 pk en 240 Nm koppel. Deze motor wordt gevolgd door een manuele zesbak.

De Cube werkt bijzonder stil en dat draagt zeker bij tot het welzijngevoel aan boord. Zijn rijkwaliteiten verrassen in positieve zin, met een prettig stuurgevoel, comfortabel en veilig weggedrag, een veelzijdig gebruiksgemak voor stad en open weg. Bij wat hogere snelheden steken windgeluiden de kop op, wat niet ongewoon is gezien de steil oplopende voorruit en het niet geringe frontale oppervlak. De buitenspiegels blijven ondanks hun stevige afmetingen - prima voor in de stad - mooi stil. Vanzelfsprekend is de Cube geen sportieve auto, maar dat ambieert hij ook helemaal niet. Wie er wat steviger tegenaan gaat, zal ook merken dat het knusse zitmeubilair onvoldoende steun biedt voor een dergelijke rijstijl. Hij schiet flink op - ook met de benzinemotor - en geeft nooit het gevoel ondergemotoriseerd te zijn. De vijfbak op onze benzineversie schakelde vlotter en preciezer dan de zesbak op de diesel. Voor zover we het konden nagaan is ook de schokdemping perfect aangepast aan de ambitie en gebruiksomstandigheden van de Cube.

Geef commentaar
comments by Disqus