De Cube blaast in zijn thuisland al elf kaarsjes uit, maar verschijnt nu pas op onze Europese wegen. Bij zijn debuut in 1998 was het helemaal geen bijzondere verschijning. Het koetswerk leek sterk op een bestelwagen. Pas bij de tweede generatie in 2002 kreeg design een hoofdrol toebedeeld. De Japanners kunnen sinds 2004 ook een versie met drie zetelrijen bestellen, zonder dat de Cube daarom groter wordt. Inmiddels zijn er al meer dan 900.000 Cube's verkocht. De derde generatie van de Cube, die in Japan al in december 2009 werd voorgesteld, wordt voor het eerst geproduceerd met rechts en links stuur. Beide versies krijgen een verschillende look achteraan. De aanpassingen voor de Europese versie gebeurden in het Nissan designcentrum in Londen. In zijn thuisland is dit type auto's erg populair bij het jonge volkje. De Cube paart compacte buitenafmetingen aan een knus interieur met hoge bewoonbaarheidsfactor. Het welzijn aan boord heeft dan ook absolute voorrang op de prestaties en wegkwaliteiten. Jonge Japanners spreken vaak af om samen te keuvelen of video's te bekijken in hun hippe auto, omdat deze de zo gezochte privacy biedt die ze elders door ruimtegebrek moeten missen.
Nissan mikt met de Cube op een lifestyle georiënteerde koper. Het gaat eerder om een 'way of living' dan om de auto in zijn strikte betekenis. Het kijkt ambitieus naar het succes van MINI, houdt de kopers van een Fiat 500 scherp in de gaten, maar mikt evenzeer op de geïnteresseerden voor een Citroen C3 Picasso of Skoda Roomster. Met 17.400 euro als basisprijs en 18.600 euro voor de Zen-aankleding is de Nissan Cube zeker geen prijsbreker. Het is dan ook afwachten of het merk erin zal slagen voldoende mensen te overtuigen om een kijkje te komen nemen bij de dealers.