We weten niet of het u al opgevallen is, maar op de Auto55-redactie gaat er de jongste tijd geen dag -pardon, geen uur- voorbij of er is wel één of ander elektrisch nieuwtje. En ze zijn ook niet langer afkomstig van schimmige, onbekende autobouwers die snel even een batterij in een veredeld golfkarretje knallen. Neen, het zijn de grote jongens die het nieuws maken. Het gaat over plug-in-hybrides die je met een benzinemotor kunnen depanneren à la Chevrolet Volt, tot vierwielers die alleen maar stroom lusten. Nissan komt met de geheel elektrische Leaf en alliantiepartner Renault brengt de komende jaren liefst 4 geheel elektrische auto's uit. Mitsubishi, Peugeot, Citroën presenteren hun oplossing al begin volgend jaar. Aan de elektrificering valt niet te ontsnappen. Hoog tijd dus om na te gaan of met zo'n elektro-auto wel te leven valt.
Voor bovenstaande merken is het nog even te vroeg. Smart leverde in 2007 echter al 100 elektrische exemplaren (van de eerste generatie) in Londen en is zopas met de productie van 1.000 Smart Fortwo Electric Drive begonnen in z'n Franse productievestiging. Die worden over 8 Europese landen en de VS en Canada verdeeld. Neen, België is daar niet bij en dat is onze eigen schuld want bij ons ontvang je momenteel nog helemaal geen aanmoediging van vadertje Staat - ondanks de flinke CO2-obsessie van de wetgever. Het is echter wel onze eerste kans om een productierijpe elektro-auto aan een praktijktest te onderwerpen. In 2012 komt een dan gefacelifte productieversie zonder beperkingen wel bij ons op de markt, of we er klaar voor zijn of niet.
De kostprijs van die elektrische auto's is nog een heikel punt. En de batterij is de boosdoener, want een elektromotor is eigenlijk een koopje. De autosector geeft eensluidend aan dat we op een meerprijs van 20 à 30% moeten rekenen. Zeker in het begin als het volume-voordeel nog niet speelt. Smart is geen uitzondering, al kan je de aanschafwaarde van de Fortwo Electric Drive moeilijk berekenen. Momenteel kan je hem enkel leasen over een periode van 4 jaar. Elk van de 1.000 geselecteerde klanten (waaronder ook enkele "groene" stadsinitiatieven) betaalt elke maand € 700 voor z'n Smart op volts en ampères. Aan de andere kant is de verbruikskost gevoelig lager. Een volledige lading kost amper € 2 aan stroom en brengt je 135km ver. Dat lukt zelfs de zuinigste diesel niet.