VW Golf 1.6TDI BlueMotion Rijgedrag

VW Golf 1.6TDI BlueMotion
Bekijk 56 foto's
Door: REDACTIE 19-12-2009

Onze testwagen is de ecologische variant op het wereldwijd gesmaakte Golf-thema en is het antwoord van VW op de groene hype die ons wil doen geloven dat het terugdringen van de CO2-uitstoot bij auto's de pasklare oplossing is voor de milieuproblematiek. Vandaag maakt VW een onderscheid tussen versies met 'BlueMotion Technology' en 'BlueMotion'-logo. 'BlueMotion Technology' staat voor een aantal maatregelen met het oog op een lager verbruik en dito CO2-uitstoot. Onder de maatregelen vinden we de optimalisering van het motormanagement, een verlaagd stationair toerental, ingrepen aan onderstel en aerodynamica, en eventueel ook nabehandeling van de uitlaatgassen (AdBlue-systeem) bij de TDI-diesels. 'BlueMotion' verwijst naar de meest doorgedreven 'vergroening'. Zo verschijnt op het Brusselse Autosalon in januari 2010 de nieuwe Golf BlueMotion naast de door ons gereden Golf 1.6 TDI 'BlueMotion Technology'. Het verbruik daalt nog verder tot 3,8 l/100 km gemiddeld en de CO2-uitstoot gaat van 104 naar 99 g/km. De basis voor de lage verbruik- en uitstootwaarden vormt de nieuwe 1.6 common-rail-TDI-motor met gewijzigd motormanagement en een verlaagd stationair toerental. De schakelmechaniek die volgt - een manuele 5-bak - krijgt verlengde verhoudingen mee en zit gekoppeld aan een schakelindicator bovenaan de boordcomputer. Andere kenmerken van deze 'groene' Golf zijn een stop-startsysteem (automatische uitschakeling van de motor zodra de wagen stilstaat) en banden met een verlaagde rolweerstand.

Ook deze Golf 1.6 TDI BlueMotion Technology weet van bij de eerste kilometers aangenaam te verrassen met zijn onderstel dat heel wat rijplezier schenkt. De elektromechanische en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging weet te bekoren met veel gevoel en nodigt uit tot een actieve rijstijl, wat uiteraard haaks zit op de uitgangsfilosofie van deze versie. De Golf is beste maatjes met een bochtig parcours, maar voelt zich ook op de Autobahn in zijn sas. De 1.6 TDI 105 pk is overigens helemaal geen slappeling. De motor is vinnig en levenslustig, zelfs onderin het toerentalbereik, zodat hij de Golf vlot laat opschieten. Hij wordt jammer genoeg wel gefnuikt door de lange overbrengingsverhoudingen van de 5-bak. Zo zijn de hernemingen niet wat ze hadden kunnen zijn en dat voelt in de huidige verkeerschaos niet altijd veilig aan. Eenmaal op dreef gaat alles opperbest, maar schiet het verbruik angstaanjagend de hoogte in! Zo reden we in Duitsland 7,2 tot zelfs 7,6 l/100 km op de boordcomputer in omstandigheden waar een Audi A6 2.0 TDI zonder enige ecologische ingreep en rijkelijk uitgerust op zijn sokken met 6,8 l/100 km en ook al eens minder rond komt. Gedurende de ganse test over meer dan 1100 km kregen we de boordcomputer slechts uitzonderlijk even onder de 6,0 l/100 km en dat was zeker niet wat we verwacht hadden. De verkeersstroom moet dan al bijzonder traag lopen of je moet er een heel onnatuurlijke rijstijl op na houden om het verbruik verder omlaag te halen. BlueMotion is dus geen onvoorwaardelijk synoniem voor een zeer laag verbruik.

Nog een opmerking: de Golf BlueMotion laat heel wat wind- en rolgeluiden horen. Wat het eerste betreft, zijn het niet zoals zo vaak de buitenspiegels die voor herrie zorgen, maar zit het geluid vooral bovenaan de voorruit. Voor wat de rolgeluiden betreft, verdenken we de banden als rustverstoorders.

Geef commentaar
comments by Disqus