De eerste Golf debuteerde in mei 1974 in het Duitse München, met de niet te onderschatten missie om het succes van de Kever te evenaren en liefst nog te verbeteren. Bij zijn commerciële debuut in de zomer van 1974 stak er een 50 pk krachtige 1100 benzinemotor onder de kap, goed voor 140 km/u als topsnelheid. Na amper 31 maanden productie rolde al het miljoenste exemplaar van de band. De Golf was goed bezig zijn missie te vervullen. Het succes kreeg een extra boost met de voorstelling van de fameuze 'GTI' en de inplanting van een voor die tijd 'sportieve' diesel. Uit 1500 cc werden 50 pk en een bescheiden 82 Nm max. koppel opgewekt met een verbruik - 6,5 l/100 km - dat gemiddeld 2 liter lager lag dan bij een even krachtige benzinemotor! VW baseerde zicht op een blok van een benzinemotor om de dappere kleine diesel te ontwikkelen, die bovendien bijna tweemaal sneller draaide dan alle andere zelfontbranders uit die tijd. Op 25 juni 2002 brak de Golf met 21.415.517 gebouwde exemplaren het record van de Kever... die zelf in 1994 het record van de legendarische Ford T gebroken had. En de teller gaat onvermoeibaar verder!
Generatie na generatie heeft de Golf zich bevestigd als de maatstaf voor de middenklasse, een autosegment dat overigens al lange tijd naar het succesrijke VW-model wordt genoemd en op haar beurt de doorsnee 'gezinswagen' symboliseert. Door zijn lange en succesrijke geschiedenis, zijn populariteit bij jong en oud, rijk en minder rijk, staat kiezen voor een VW Golf gelijk met een onaanvechtbare, maar ook traditionele keuze. De Golf-geschiedenis en de machtsgreep door de dieselmotor lopen parallel. De ontwikkeling van de directe dieselinspuiting (TDI) en het voortdurend verhogen van het vermogen en koppel met een toename van het rijplezier tot gevolg, maakt dat vandaag de modelnaam en 'diesel' in één adem worden uitgesproken. In 2007 kochten 15.960 Belgen een nieuwe Golf, wat neerkwam op een aandeel van 3,04% in de totale autoverkoop. Daarbij waren 13.571 exemplaren - of 85% - uitgerust met een dieselmotor. Een jaar later kon de Golf zelfs 16.922 kopers laten zwichten, goed voor een nog groter aandeel - 3,16% - in de Belgische autoverkoop. Het dieselsucces steeg verder uit tot 87,5% van de verkochte Golfs.
Sinds het najaar van 2007 commercialiseert VW de Golf BlueMotion als 'groen' strijdwapen in tijden dat prestaties niet langer als verkoopargument worden getolereerd. Hij debuteerde met een tot 105 pk teruggeschroefde 1.9 TDI-dieselmotor en nam genoegen met een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km (- 0,6 l t.o.v. het uitgangsmodel). De gemiddelde CO2-uitstoot bedroeg 119 g/km t.o.v. 135 g/km voor de versie zonder BlueMotion. De opvolger - de zesde generatie VW Golf, die nu het achtervoegsel 1.6 TDI BlueMotion Technology draagt - maakt het onderwerp uit van deze test. Hij behoudt de 105 pk vermogen, maar vervuilt nu nog slechts 104 g/km en beperkt zijn dorst tot gemiddeld 4,0 l/100 km.
De VW Golf 1.6 TDI BlueMotion Technology verschijnt met een basisprijs van 21.730 euro voor de 3-deurs in de prijslijst. Gezien de CO2-uitstoot minder dan 105 gram per kilometer bedraagt, geniet de particuliere koper van deze Golf een korting van 15% op de aankoopwaarde, met een maximum van 4.540 euro. Dat wil zeggen dat de basisversie met een nettoprijs van 18.470,50 euro verschijnt. Gaat het om een bedrijfswagen, dan geniet de VW Golf 1.6 TDI BlueMotion Technology 90% fiscale aftrekbaarheid. De 'Golf'-klasse zoals ze algemeen bekend staat heeft geen gebrek aan concurrentie. In één adem noemen we Citroën C4, Ford Focus, Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308 en Renault Mégane. Zoeken we naar vergelijkbare besparingstechnologie zoals de Blue Motion Technology bij VW, dan komt meteen de Ford Focus ECOnetic 2 in het vizier, die 99 g/km presteert en 3,8 l/100 km nipt. Zijn 1.6 TDCi met partikelfilter levert 109 pk en de 5-deurs basisversie kost 22.400 euro. De nieuwe Opel Astra krijgt in het voorjaar 2010 een ecoFLEX-versie, aangedreven door een 1.3 CDTI, die 95 pk levert en 109 g/km uitstoot. Hiermee maakt hij geen aanspraak op de 15% korting, maar de basisprijs voor een Essentia bedraagt slechts 17.800 euro. Hyundai rijdt de i30 1.6 CRDi Blue voor, maar moet met een gemiddelde CO2-uitstoot van 115g/km toch de duimen leggen t.o.v. de Golf.
In het premiumsegment laat BMW zich bijzonder groen opmerken met zijn 'Efficient Dynamics'-filosofie, maar desondanks kan de 116d niet onder de magische 105 g/km dalen. Hij kost minstens 23.600 euro en vervuilt 118 g/km, maar laat met 4,4 l/100 km toch een zeer fraai verbruik optekenen. Volvo neemt de uitdaging wel aan en de C30 1.6 D DRIVe presteert ronduit voorbeeldig met amper 99 gram CO2-uitstoot en een gemiddeld verbruik van nauwelijks 3,8 l/100 km. Volvo noteert deze auto aan 21.650 euro in de prijslijst, te verminderen met de -15% CO2-overheidspremie. Zakelijke gebruikers genieten 90% fiscale aftrekbaarheid.