Generatie na generatie heeft de Golf zich bevestigd als de maatstaf voor de middenklasse, een autosegment dat overigens al lange tijd naar het succesrijke VW-model wordt genoemd en op haar beurt de doorsnee 'gezinswagen' symboliseert. Door zijn lange en succesrijke geschiedenis, zijn populariteit bij jong en oud, rijk en minder rijk, staat kiezen voor een VW Golf gelijk met een onaanvechtbare, maar ook traditionele keuze. De Golf-geschiedenis en de machtsgreep door de dieselmotor lopen parallel. De ontwikkeling van de directe dieselinspuiting (TDI) en het voortdurend verhogen van het vermogen en koppel met een toename van het rijplezier tot gevolg, maakt dat vandaag de modelnaam en 'diesel' in één adem worden uitgesproken. In 2007 kochten 15.960 Belgen een nieuwe Golf, wat neerkwam op een aandeel van 3,04% in de totale autoverkoop. Daarbij waren 13.571 exemplaren - of 85% - uitgerust met een dieselmotor. Een jaar later kon de Golf zelfs 16.922 kopers laten zwichten, goed voor een nog groter aandeel - 3,16% - in de Belgische autoverkoop. Het dieselsucces steeg verder uit tot 87,5% van de verkochte Golfs.
Sinds het najaar van 2007 commercialiseert VW de Golf BlueMotion als 'groen' strijdwapen in tijden dat prestaties niet langer als verkoopargument worden getolereerd. Hij debuteerde met een tot 105 pk teruggeschroefde 1.9 TDI-dieselmotor en nam genoegen met een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km (- 0,6 l t.o.v. het uitgangsmodel). De gemiddelde CO2-uitstoot bedroeg 119 g/km t.o.v. 135 g/km voor de versie zonder BlueMotion. De opvolger - de zesde generatie VW Golf, die nu het achtervoegsel 1.6 TDI BlueMotion Technology draagt - maakt het onderwerp uit van deze test. Hij behoudt de 105 pk vermogen, maar vervuilt nu nog slechts 104 g/km en beperkt zijn dorst tot gemiddeld 4,0 l/100 km.
De VW Golf 1.6 TDI BlueMotion Technology verschijnt met een basisprijs van 21.730 euro voor de 3-deurs in de prijslijst. Gezien de CO2-uitstoot minder dan 105 gram per kilometer bedraagt, geniet de particuliere koper van deze Golf een korting van 15% op de aankoopwaarde, met een maximum van 4.540 euro euro. Dat wil zeggen dat een nettoprijs van 18.470,50 euro verschijnt. Gaat het om een bedrijfswagen, dan geniet de VW Golf 1.6 TDI BlueMotion Technology 90% fiscale aftrekbaarheid. De 'Golf'-klasse zoals ze algemeen bekend staat heeft geen gebrek aan concurrentie. In één adem noemen we Citroën C4, Ford Focus, Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308 en Renault Mégane. Zoeken we naar vergelijkbare besparingstechnologie zoals de Blue Motion Technology bij VW, dan komt meteen de Ford Focus ECOnetic 2 in het vizier, die 99 g/km presteert en 3,8 l/100 km nipt. Zijn 1.6 TDCi met partikelfilter levert 109 pk en de 5-deurs basisversie kost 22.400 euro. De nieuwe Opel Astra krijgt in het voorjaar 2010 een ecoFLEX-versie, aangedreven door een 1.3 CDTI, die 95 pk levert en 109 g/km uitstoot. Hiermee maakt hij geen aanspraak op de 15% korting, wel nog 3% voordeel, maar de basisprijs voor een Essentia bedraagt slechts 17.800 euro. Hyundai rijdt de i30 1.6 CRDi Blue voor, maar moet met een gemiddelde CO2-uitstoot van 115g/km toch de duimen leggen t.o.v. de Golf. In het premiumsegment laat BMW zich bijzonder groen opmerken met zijn 'Efficient Dynamics'-filosofie, maar desondanks kan de 116d niet onder de magische 105 g/km dalen. Hij kost minstens 23.600 euro en vervuilt 118 g/km, maar laat met 4,4 l/100 km toch een zeer fraai verbruik optekenen. Volvo neemt de uitdaging wel aan en de C30 1.6 D DRIVe presteert ronduit voorbeeldig met amper 99 gram CO2-uitstoot en een gemiddeld verbruik van nauwelijks 3,8 l/100 km. Volvo noteert deze auto aan 21.650 euro in de prijslijst, te verminderen met de -15% CO2-overheidspremie. Zakelijke gebruikers genieten 90% fiscale aftrekbaarheid.
De VW Golf 1.6 TDI BlueMotion Technology is een aangename mobiliteitspartner die lekker rijdt en ondanks het label op de achterklep niet karig is met rijplezier. Alleen is dat aspect nu net niet waarvoor hij bedacht werd. Als ambitieuze zuinigheidskampioen laat hij zich minder positief opmerken. Wij noteerden gedurende de ganse testperiode verbruikswaarden die we met andere diesels - uit de VW-stal en vaak in grotere koetswerken - moeiteloos evenaarden tot verbeterden, zonder bijzondere inspanningen te leveren op het vlak van besturing. Zo herinneren we ons de grote Skoda Superb GreenLine met 1.9 105 pk TDI, waarmee we vlot 5,6 l/100km konden waarmaken.
Bij vergelijking van de basisprijzen, kost de Blue Motion Technology de koper 2.250 euro meer bovenop een Golf 1.6 CRTDI 1.6 105 pk met DPF. Dankzij de overheidssteun (-15%) komt de Blue Motion Technology toch nog in het voordeel met een 1820 euro lager prijskaartje. Met een absoluut minimum aan opties - een automatische airco, een fatsoenlijke radio en 5 protieren - flirt de Golf 1.6 TDI BlueMotion Technology al met de 25.000 euro - voor wie het zou vergeten hebben: 1 miljoen oude Frankskes! Wij zijn niet onder de indruk van de Blue Motion Technology en zochten tevergeefs naar het voordeel. Gelukkig kon de Golf van de zesde generatie ons wel overtuigen en kunnen wij alleen maar bevestigen dat hij nog steeds de referentie blijft in zijn klasse!