Zelfs met de standaarddiesel zet de Disco 4 met minstens één inzittende aan boord, dik 2,5 ton op de weegschaal. Je kan er daarom van uitgaan dat veiligheid in een ongeluk vooral de bekommernis van personen buiten de Discovery is. Maar gelukkig doet Land Rover er alles aan om ervoor te zorgen dat het niet zover komt. Voor de gelegenheid zijn de stabiliteitscontrolesystemen opgewaardeerd en monteren de Britten grotere remmen. Een tow-assist herkent een slingerende aanhangwagen en in tegenstelling tot de meeste bestuurders, weet het er wel raad mee. In een auto die zo frequent wordt ingezet om te slepen (vat in het weekend maar eens post in de buurt van een manege) is dat een heuse troefkaart.
EuroNCAP-crashtestresultaten van de nieuwe versie zijn er nog niet, maar omdat er geen structurele aanpassingen gebeurden (toch niet aan de structuur) mag je ervan uitgaan dat de botsresistentie nog steeds op het niveau van 2006 is. De Disco haalde toen vier sterren voor de bescherming van inzittenden, scoorde eerder matig voor wat kinderen aan boord betreft en stelde weinig verrassend teleur op vlak van voetgangerveiligheid.
Afgezien van de eerder aangehaalde elektronische hulpmiddelen, beschikt de Disco ook over maximaal 8 airbags. De voorzetels hebben allebei frontale en zijdelingse airbags en elke zetelrij kreeg haar eigen gordijnairbags.