Land Rover Discovery 4 3.0TDV6 Interieur

Land Rover Discovery 4 3.0TDV6
Bekijk 44 foto's
Door: BV 14-12-2009

Toen we de Discovery 3 vijf jaar geleden aan de tand voelden, hadden we eigenlijk maar twee opmerkingen ten gronde. Er komt er één aan bod bij rijeigenschappen. De tweede was het interieur. Dat was weliswaar robuust en tegen een grondige foltering bestemd, maar over de materiaalkeuze kon je moeilijk lyrisch doen. Alles aan de binnenzijde van een auto is tegenwoordig opgepompt uit de bodem van een OPEC-land, maar in een auto van meer dan € 50.000 hoor je dat niet te zien. En dan die wijzertjes... Maar niet getreurd, de Disco 4 is aan de binnenzijde volledig nieuw. Niet dat het instrumentarium nu kan wedijveren met dat van een Breitling-horloge, maar oogt tenminste gepast. En dat geldt ook voor de nieuwe boordplank. Daarin is een horizontale balk die de breedte van de auto benadrukt het dominante element. En voortaan ligt er een lap leder bovenop en dat maakt een wereld van verschil uit. De middentunnel is ook helemaal nieuw. Met een intelligentere opstelling voor de Terrain-Response draaischakelaar en plaats voor de hydratatie die je bij een dagje modderploeteren best kan gebruiken. Het opbergvak in de middenconsole komt bovenop het dubbele handschoenvakje en kan desgewenst gekoeld worden. En de plastic sierlijsten doen hun ik-ben-hout kameleon-opvoering ook pakken beter dan voorheen.

De voorzetels zijn smal, hebben een langere zitting dan voorheen en plaatsen je zit dicht bij het portier. Typisch Land-Rover, want op die manier kan je tijdens het navigeren van een heikele hindernis makkelijker je hoofd door het raam steken om één en ander in te schatten. Het wel steeds minder nodig, want Land Rover staat je op zo'n excursies bij met een indrukwekkend arsenaal hulpmiddelen. Het scherm dat je normaliter gebruikt voor navigatie- of audiofuncties kan je zeggen hoe het met de ophanging of de stuurhoek van de wielen gesteld is. En wie (flink) dieper in z'n buidel tast, rust de Disco 4 uit met vier extra camera's die de noodzaak ontnemen om je bloot te stellen aan lucht die niet door de pollenfilter van de airco is gepasseerd.

De achterbank biedt vanzelfsprekend plaats aan drie volwassenen. En erachter kan je indien gewenst (en mits een meerprijs) nog eens twee inzittenden schikken. De totale zitcapaciteit komt ermee op 7. En als je eerder goederen van A naar B wil zeulen, stelt de Disco ook niet teleur. Achter de asymmetrische kofferklep (waarvan het bovenste deel naar boven opent, en het onderste richting bodem klapt) past liefst 1.260l bagage. Uiteraard kan die achterbank plat en dan past er zelfs 2.558l in. De Disco 4 is zo ruim dat z'n eigen motorkap in de bagageruimte past. En als je zeven man aan boord hijst, heb je nog steeds 280l ter beschikking. Veel compacte auto's moeten het met minder stellen...

Geef commentaar
comments by Disqus