Land Rover Discovery 4 3.0TDV6 Conclusie

Land Rover Discovery 4 3.0TDV6
Bekijk 44 foto's
Door: BV 14-12-2009

Land Rover's Discovery is zowat de meest capabele terreinwagen uit moderne tijden. En je kan je er niet alleen mee vertonen als je over de evenaar van de Kreeft- naar de Steenbokskeerkring wil. Hij kan er net zo makkelijk mee komen aanrijden op een première als dat je er een verhuis in coördineert. Uiterlijk lijkt het op een opfrisbeurt, maar omdat het onderstel, een extra dieselmotor en het ganse interieur nog maar pas uit de verpakking zijn, spreken de Britten over een compleet nieuwe generatie. De vierde al, na 20 jaar Discovery. De basisprijs voor de reeds gekende 2,7l V6 dieselmotor is € 46.100. De nieuwe drieliter uit deze test is er vanaf € 55.900.

Aan de belangrijkste koetswerkpanelen werd niet geraakt, maar gelakte wielbogen, nieuwe bumperschilden, andere velgen en vooral een nieuwe grille en lichtunits zorgen ervoor dat de Disco van de vierde generatie er flink stijlvoller (en duurder) uitziet. Je zou je stilaan beginnen afvragen waarom je een Range Rover zou overwegen... De aanpassing aan de binnenzijde is veel grondiger. Daar wordt niets uit de 3 overgenomen. Dat van de vorige editie was weliswaar duurzaam, maar de uitstraling liet te wensen over. De boordplank, middenconsole en het zitmeubilair zijn allemaal nieuw en je kan nu ook niet langer stellen dat het niet meer bij een auto van dit prijsniveau past. Z'n grote functionaliteit behield de Discovery wel. Je kan kiezen uit een opstelling met 5 of 7 zitplaatsen, het laadvolume is zelfs in dat laatste geval nooit minder dan 280l en kan tot 2.558l bedragen.

De Discovery 4 rijdt en stuurt stukken strakker dan z'n voorganger, uiteraard zonder aan terreincapaciteit in te boeten. Dat is te danken aan een ophangingsgeometrie die bij de Range Rover Sport werd geleend. De stuurinrichting werd efficiënter en de remmen leveren meer bijtkracht. Hier is overduidelijk waarom Land Rover over een generatiewissel spreekt. De 190pk sterke 2,7l V6 diesel blijft in het gamma, maar de nieuwe tot drie liter opgeboorde dieselcentrale gooit grote ogen. Die is met een sprinttijd van 9,6 tellen voelbaar flukser, verbruikt nauwelijks meer brandstof en heeft een trekkracht van 600Nm - een record in z'n klasse. Wie de Discovery als werkpaard wil inzetten -waar de auto eigenlijk vragende partij voor is- denkt daar best even over na. De Discovery op het terrein volgen is slechts weinigen gegeven, en dat blijft zo. Maar voortaan gaat hij ook over asfalt met de bravoure van een koning. 

Geef commentaar
comments by Disqus