Chevrolet stopt de carrière van de Matiz. Die kleine vijfdeurs stamt nog uit het Daewoo-tijdperk en heeft in z'n eentje het Europese succes van het merk verzekerd. De Matiz ging in Europa meer dan 1,3 miljoen keer over de toonbank. Vooral in Zuiderse landen zijn ze tuk op de goedkope, betrouwbare en goedgemutste vijfdeurs. De Chevrolet-dealer in Rome verkoopt elk jaar even veel Matisjes als er in gans ons land Chevy's van eigenaar wisselen. Je mag er dus van uitgaan dat de autobouwer niet over één nacht ijs is gegaan bij het uitwerken van een vervanger. De Belgische importeur heeft nog een voorraad van de goedkoopste vijfdeurs die je bij ons kan kopen (catalogusprijs, eco-boni hebben we niet in rekening gebracht), maar die zal in februari uitgeput zijn. Een maand later is de nieuwe generatie, die Spark heet, te koop.
Het concept van de Matiz blijft behouden. Dat is weinig verrassend gezien z'n populariteit. Het motorenpalet wordt opgefrist maar het blijven kleintjes die alleen benzine lusten. Een 1.0 met 68pk en een 1.2 met 81pk. Er zijn vier uitrustingsniveaus; L, L+, LS, LS+ en LT. De eerste 3 bestaan alleen als 1.0, in de LS+ kan je de motor kiezen en de LT is er enkel als 1.2. De vanaf-prijs is € 8.999. Daarvoor krijg je een exemplaar met onder meer stuurbekrachtiging, een puike veiligheidsvoorziening, getinte ruiten, gelakte bumpers en een radio-pre-uitrusting. Wil je zaken als een centrale vergrendeling met afstandsbediening of en geluidsinstallatie, dan moet je in uitrustingsniveau klimmen. Dat kan tot € 12.299, de prijs van de topversie. De Spark kost met andere woorden flink meer dan de Matiz. En de CO2-uitstoot is 119gr/km. Te hoog zelfs voor een overheidskorting van 3%, laat staan de 15% (minder dan 105gr/CO2/km) waar sommige concurrenten mee uit kunnen pakken. Wie een Spark overweegt slaat dus best even aan het rekenen. Ongeacht de uitkomst rekent de Belgische importeur op een volume van 1.700 stuks voor 2010.