De Spark is een globaal product. Het kleine autootje komt zowat overal op de markt, de VS uitgezonderd. Dat betekent dat het aan de smaak van heel uiteenlopende culturen moet voldoen. Geen makkelijke oefening. Chevrolet heeft dan ook liefst drie ontwerpen tot studiemodel uitgewerkt. In de daarop volgende populariteitspoll werd de Spark de winnaar. En het design is in grote lijnen trouw gebleven aan dat studiemodel. Veel design per vierkante centimeter is het resultaat. Je kan dan ook moeilijk anders dan concluderen dat de vijfdeurs ‘druk' oogt. Het nieuwe model is binnenshuis ontworpen. De Matiz was door Giugiaro oorspronkelijk getekend voor Fiat. Dat moest hem niet, maar Daewoo zag er wel wat in. Fiat beklaagt het zich nog.
Om beter te scoren op vlak van voetgangerveiligheid, heeft de Spark een uitgesproken hoge motorkap. De ruimte wordt opgevuld met een flinke grille en haast buitensporig grote, hoekomvattende lichtunits. De flank is een wirwar van plooilijnen. Die benadrukken de wielbogen en de oplopende gordellijn. Dat laatste zorgt voor een dynamisch ogend profiel. Chevrolet verstopt zelfs de handgrepen voor de achterdeuren tegen de C-stijl à la Alfa 147. De kont werd getrakteerd op een geïntegreerde vleugel en vooral bij de duurdere versies kent de afwerking enkele opmerkelijke details. De verchroomde ring om de uitlaatopening bijvoorbeeld.
De Matiz is vooral smal en hoog en hetzelfde kan je over de Spark zeggen. Breedte en hoogte geven elkaar nauwelijks 7cm toe; het eerste meet 1,59m, het tweede 1,52. Dat is zonder de belachelijk grote buitenspiegels die de Europese unie tegenwoordig op al onze voertuigen wil zien. In de lengte meet de Spark 3,64m.