Subaru Legacy Touring Wagon diesel Rijgedrag

Subaru Legacy Touring Wagon diesel
Bekijk 13 foto's
Door: BV 13-11-2009

De aandrijflijn, dat is bij Subaru nog altijd apart. Zo is de vierwielaandrijving geheel symmetrisch. Dat betekent dat de aandrijfas perfect in het midden loopt en de drijfstangen voor de wielen dus allemaal even lang zijn. In de praktijk wil dat zeggen dat de Legacy vrij is van koppelreacties in het stuurwiel. Ook als je de typische erwtensoepgeur van Subaru's koppelplaten wil ruiken, vertrekt de middenklasser in rechte lijn. Dat Subaru dat kan, terwijl andere constructeurs dat niet voor mekaar krijgen, heeft met de motor te maken. En aan die boxertechnologie houdt het merk vast, met of zonder de bemoeienissen van Toyota. De diesel-boxer (met turbo, vandaar de luchtinlaatopening in de motorkap) in de Sport Tourer is nog maar een paar jaar jong. Het blok levert 150pk -op zich niet zo uitzonderlijk- en een bovengemiddeld koppel van 350Nm. De trillingen zijn goed onder controle en hetzelfde kan van de wat atypische dieselbrom gezegd worden. Wie de zesbak vlot door z'n droge en een tikkeltje mechanische gangwissels loodst, kan ermee in 9,6 tellen naar 100km/u. En het model is tot 203km/u snel. Overtuigen doet de Subaru vooral tussen 60 en 180km/u. De hernemingen geschieden daar met overtuigend gemak. Subaru belooft een verbruiksgemiddelde van 6,7l/100km in de gemengde cyclus. Niet dat we dat gehaald hebben, maar gezien de rijstijl zijn we met 8,4l/100km best tevreden.

De Legacy is een stuk stugger afgeveerd dan voorheen. Spijtig want de combinatie van wollig comfort en lichtvoetig weggedrag viel ons goed in de smaak. En neen, lichtvoetig is de Legacy ook niet meer. Het onderstuur bouwt gradueel op en tenzij je de crimineel uithangt, is de achtertrein zo volgzaam als een dode hond. Deze Japanner is dus perfect vergelijkbaar met elke andere moderne middenklasser. En daar wringt nu net het schoentje - van Subaru verwachten we wat meer, want daar koop je het merk toch voor? Van de standaardbanden zijn we evenmin onder de indruk. Die hebben een lage rolweerstand, wat remweg en grip toch negatief beïnvloedt.

Vooral op de luxueus uitgeruste versies doen wat extra snufjes hun intrede. Denk aan een elektronische handrem of een keyless-go-systeem. Met de handrem hadden we het meer dan eens aan de stok. Zo schakelt die automatisch uit als je wil vertrekken (in de veronderstelling dat je de koppeling en rem induwt om te starten, de deur gesloten is, je je gordel aanhebt en je tanden gepoetst zijn), maar als je de auto uitschakelt is de bediening niet geautomatiseerd. Dat is niet logisch.

Geef commentaar
comments by Disqus