Subaru heeft een nieuwe Legacy. De vijfde al in twintig jaar tijd. Een middenklasser die bestaat als sedan, break en in een avontuurlijke variant die Outback heet. Dat is voldoende om een segment af te dekken waarin honderdduizenden mensen shoppen. En toch staan slechts enkelen stil bij de mogelijkheid om zich een Subaru aan te schaffen. De Legacy is daarom in ons land ei zo na "cult". De nieuwe generatie moet daarom vooral klanten bij de concurrenten afsnoepen. Immers, wie een Legacy van de vorige generatie kocht, is daar wellicht nog steeds dolgelukkig mee. En dat hij versleten zou zijn - dat geloven we al helemaal niet.
De motor, daarvoor zou je nog eens kunnen omschakelen. De laatste levensjaren van de vorige generatie kon je al een boxer-diesel bestellen, maar nu wordt die 150pk sterke motor eindelijk aan de zesbak gekoppeld die hij verdient. Een tweeliter benzine met even veel vermogen en een gespeende trekkracht kan ook. En er is nog een 2.5l met 167pk die in ons land altijd aan een automaat gekoppeld is. Bij de 2.0 kan je kiezen tussen een handbak of een CVT-automaat. We adviseren het eerste.
De prijzen dan. De 2.0i is er vanaf € 29.995 en de 2.5i kost minstens € 40.995, al staat die laatste dan wel meteen bol van de uitrusting. De diesel is er vanaf € 31.995. De Touring Wagon kost telkens € 1.000 extra. Aan de door ons geteste versie hangt een prijskaartje van € 37.595. Niet echt goedkoop, maar als Subaru de premium sedans in het vizier neemt, dan komt de Legacy er goed vanaf. Vooral omdat aardigheidjes als een elektrisch verstelbare bestuurderszetel, verwarmde voorzetels, Xenon koplampen, stabiliteitscontrole en een snelheidsregelaar standaard zijn. Waag je in Audi A4-territorium en je bent meer kwijt. En dan knijpen we nog een oogje dicht voor de vierwielaandrijving.