Subtiele elegantie. Dat is wat we ons herinneren van de vorige Legacy. Een model dat makkelijk op het netvlies viel, evenwichtig vormgegeven was en genoeg subtiele stijldetails achter de hand hield om de liefhebbers te bekoren. Maar sinds die versie werd getekend, heeft Toyota z'n aandeel in Subaru opgetrokken en volgens ons meteen z'n bemoeienissen evenredig doen stijgen. En of dat nu meteen goed nieuws is...
De Legacy wil zich meten met de besten in het segment en dat blijkt al uit de afmetingen. In de lengte komt er 5,5cm bij, de nieuwe telg is 5cm breder en ook nog eens 8cm hoger. Een koets van 1,78m breed, 4,77m lang en 1,53m hoog even elegant laten lijken als voorheen is moeilijk. Maar het lijkt er niet eens op dat Subaru veel moeite gedaan heeft. Een beetje zoals Toyota dat ook niet doet. Het lijnenspel is minder evenwichtig als voorheen. Meer présence zou deze editie echter wel moeten hebben. We maken even de kanttekening dat je dan best meteen opteert voor de grote 18-duimers die bij het sportpakket horen. En dan nog...
Echte Subaru-adepten hebben een reden om een week zwart te dragen. Niet alleen de stijlvolle elegantie ging op de schop. Deze Legacy heeft niet meer de zo geliefde frameloze ruiten. Ditmaal loopt het plaatwerk helemaal om het glas als was het een dertien-in-een-dozijn-auto van een niet nader genoemd ander Japans merk. Subaru zegt dat deze oplossing de auto steviger maakt. En goedkoper. En vooral op een goedkope manier steviger maakt. Het zal dan wel.