Na vier generaties en een carrière van twintig jaar leidt de Legacy in Europa nog steeds een anoniem bestaan. Het cliënteel is zeldzaam maar trouw. Zo erg zelfs dat we bijna over een cultauto kunnen spreken. Maar ditmaal wil Subaru méér Legacy's aan de man brengen. En daarvoor moet het klanten afsnoepen bij de concurrentie. Met rationele argumenten als een goede uitrusting, een te verantwoorden prijskaartje vanaf € 32.995 (diesel Touring) en de nodige centimeters. De koets groeit immers met minstens vijf centimeter in elke richting. Wie wil laden kan daardoor in de break op minstens 526l capaciteit (+61l) rekenen en vijf volwassenen hebben binnen geen enkele reden tot klagen. Vooral de been- en knieruimte achteraan is indrukwekkend.
Het elegante en subtiele uiterlijk van de eerste vier generaties is passé. Ditmaal heeft Subaru een koets voorzien die noch elegant, noch subtiel is en vooral de smaakpapillen van de Amerikaanse klant moet prikkelen. Het is betreurenswaardig dat typische Subaru-kenmerken daarvoor sneuvelen. De frameloze ruiten bijvoorbeeld. De afwerking is onberispelijk, maar over de materiaalkeuze kan je discussiëren. Bij de nieuwe generatie is het dashboard in hard plastic, bij de vorige was dat nog een luxueus en zacht aanvoelende kunststof. En voor de deurpanelen en het instrumentarium betekent evolutie ook "achteruitgang". Eigenaardig.
Rijden doet de nieuwe Legacy minder wolllig, comfortabel en lichtvoetig dan voorheen. Efficiëntie en voorspelbaarheid zijn de nieuwe codewoorden. De boxer-diesel en integraalaandrijving geven nog een originele toets, maar de fun-factor is lager dan voorheen. Je moet het dus met de cijfertjes stellen. De tweeliter dieseleenheid levert 150pk, 350Nm, wordt gekoppeld aan een handbediende zesbak, sprint in 9,6 tellen naar 100km/u en haalt een top van 203km/u. Die cijfertjes vind je ook bij de concurrentie. Subaru's fun-factor was uniek. Het lijkt er dan ook sterk op dat de grootste vijand van deze Legacy... de vorige Legacy is. Die was eleganter, prettiger te sturen en beter afgewerkt. Als dat maar goed afloopt...