De Astra heeft een fonkelnieuwe koetswerkstructuur en die is in torsie liefst 43% stijver dan z'n voorganger. Dat komt van pas als de wetten van de fysica je besluiten tegen te werken. In zo'n geval helpen frontale en laterale airbags vooraan ook om de impact te dempen. En die werken uiteraard het best als je je driepuntsgordels (vooraan met spanners en spankrachtbegrenzers) hebt vastgegespt. Vergeet je dat, dan wijst een verklikkerlichtje je daarop, ook voor de achterste passagiers. De zetels zijn overigens vanaf het tweede uitrustingsniveau met actieve hoofdsteunen verrijkt en ISOFIX bevestigingspunten horen immer tot de standaarduitrusting. Voor een derde hoofdsteun op de achterbank moet je dan weer bijbetalen en dat vinden we niet gepermitteerd. Daarvoor trekken we punten af.
De constructeur heeft natuurlijk liever niet dat je hun product in de kreukels rijdt. Daarom (en omdat je anders geen aanspraak meer kan maken op een EuroNCAP-vijf-sterren-notering) is EPS in tegenstelling tot gordijnairbags (die zijn er vanaf Enjoy) standaard. De rekencentrale is van het meest recente type, wat betekent dat de sensoren van het ABS-systeem ook in de bochten de remdruk regelen om onder- of overstuur in de kiem te smoren.
Wie de uitrustingslijst van de topversies en de optielijst consulteert, ontdekt nog een hoop extra veiligheidsverhogende snufjes. Die springen over uit de Insignia. We denken onder meer aan de automatische grootlicht-functie, adaptieve Xenonverlichting met niet minder dan 9 verschillende instellingen, een camera die snelheidsbeperkingen kan lezen, een waarschuwingssysteem voor wanneer je per ongeluk van je rijstrook afwijkt en zo gaat dat nog wel even door...