Opel Astra 1.7CDTi Conclusie

Opel Astra 1.7CDTi
Bekijk 60 foto's
Door: BV 23-10-2009

Opel introduceerde de vorige Astra pas in 2004. Deze nieuweling is er dus bijzonder vroeg gekomen. Bij een normale productcyclus was het model pas in 2011 pas aan vervanging toe. Dat de vierde generatie er nu al is, bewijst hoe bikkelhard de concurrentie in het C-segment is. En voor Opel hangt er heel wat van af. Eén op drie verkochte modellen van het merk, heeft Astra op de kofferklep. Elk jaar vinden er zo'n half miljoen stuks een koper. Van de vijfdeurs wil Opel er het eerste volledige jaar in ons land alvast 7.000 slijten. De diesels zullen het gros van dat aantal voor hun rekening nemen. De 1.3 CDTi EcoFLEX met 95pk is er vanaf € 17.800 en verbruikt slechts 4,2l/100km (109gr CO2/km). Erboven zit een 110pk 1.7 en de 125pk sterke variant die we in de omgeving van Frankfurt stevig aan de tand voelden. Wil je nog meer vermogen dan staat een tweeliter zelfontbrander met 160pk ter beschikking. Benzinerijders hebben een atmosferische 1.4en 1.6 met 100 en 115pk en geblazen versies van dezelfde motoren, resp. 140 en 180pk rijk. De instapbenzine kost € 16.150. Dieselen kan vanaf € 17.800.

De omvang van de Astra nam gevoelig toe. In de lengte komt er 17cm bij, de hoogte bedraagt meer dan anderhalve meter en als de buitenspiegels meerekent is het model voor het eerst meer dan twee meter breed. Opel opteerde net als het gros van de concurrentie voor een volumekoets. Voor de voorportieren verschijnt zelfs een extra zijruitje. De wielbasis groeit met 7cm. Tel dat allemaal bij elkaar op en je weet dat plaatsgebrek niet op de lijst met minpunten staat. De ruimte op de achterbank is zelfs uitzonderlijk, en de koffer slikt nooit minder dan 370l. De vormgeving van zowel interieur- als koetswerk is geïnspireerd op de Insignia. Dat betekent dat sikkelvormige stijlelementen en scherpe vouwlijnen de dynamische noot spelen. En niet alleen de snufjes, maar ook de materiaalkeuze gaan er gevoelig op vooruit. De beste concurrenten mogen zich stilaan zorgen gaan maken.

De veiligheidsuitrusting omvat steeds vier plofkussens, Isofix bevestigingspunten en stabiliteitscontrole. Gordijnairbags en een derde hoofdsteun op de achterbank zijn standaard, maar Opel vinkt alle vakjes aan die noodzakelijk zijn om aanspraak te kunnen maken op een vijf-sterren-notering van de EuroNCAP. De Astra groeide niet alleen in omvang, maar ook in gewicht. Bijna alle versies zijn nu anderhalve ton zwaar. Dat betekent weinig goeds voor de rijeigenschappen. Zelfs met 125pk en 280Nm moet je de zesbak frequent aanspreken om er de vaart in te houden. De ophanging (al dan niet adaptief) weet de koets nochtans opvallend vlak door de bocht te loodsen. En de achtertrein lijkt aan de grond gelijmd. De Astra voelt daarom zeer solide aan, maar niet dynamisch. Wie z'n massa vlot van A naar B wil loodsen, wordt gegarandeerd met een verbruiksstijging belast. Beheers je jezelf, dan komt de Astra 1.7 CDTi volgens Opel toe met 5l/100km.

Geef commentaar
comments by Disqus