SCORE Fiat Grande Punto Evo 1.3JTD
-
Interieur79%
-
Exterieur72%
-
Veiligheid70%
-
Rijgedrag74%
Gewillige motor
Fors verbeterde boordplank
Geen partikelfilter voor 1.3JTD 70pk
Onbetrokken stuurgevoel
Meer Fiat testsMeer?
Fiat Panda 100HP
Fiat Panda 100HP
Fiat 500 1.4 Sport
Fiat 500 1.4 Sport
3000 stuks van te slijten. Een behoorlijke prestatie als je weet dat de vorige generatie voorleeft onder de noemer Punto Classic en meer dan behoorlijk aantrekkelijk geprijsd is. Voor de Grande Punto werden stijl en behoorlijk wat onderdelen geleend. Intussen is ook de Grande Punto halverwege z'n levenscyclus en achtten de Italianen de tijd rijp voor een opfrisser. Het zwaartepunt ligt op esthetisch vlak, maar ook de techniek ontsnapt niet aan de ontwikkelingsdrang van de ingenieurs.
Voor de in ons land zeldzame benzinerijder is de komst van de Multi-air benzinemotoren (met een bijzonder gecontroleerde variabele kleppentiming en -lift als voornaamste noviteit) het meest belangwekkende nieuws. Naast de conventionele 1.2 en 1.4 benzine (met 65 en 77pk) vinden we die technologie terug in de nieuwe 1.4 die ook steeds met een start/stop-systeem gezegend is. Het blok bestaat in een atmosferische versie met 105pk en een geblazen variant die 135pk opwekt. De krachtigste is goed voor een potige sprinttijd van 8,5 tellen terwijl het verbruiksgemiddelde niet boven 5,6l/100km stijgt (een CO2-emissie van 129gr/km). De kleine multijet-diesels ondergingen eveneens wijzigingen. De inspuitdruk stijgt tot 1.600 bar en de introductie van nieuwe verstuivers geeft Fiat de mogelijkheid om tijdens één verbrandingscyclus meerdere inspuitingen te verrichten en die injecties beter te timen. Daarvan onthoud je best gewoon de gevolgen want die zijn positief. Een beter gecontroleerde verbranding levert minder schadelijke gassen op, vraagt minder brandstof en produceert minder geluid en trillingen. De afstelling van het onderstel, dat een doorslag is van dat van de Bravo, maar achteraan gebruik maakt van een simpele dwarstraverse, is herzien. Een tikkeltje stugger, om de koetswerkbewegingen beter onder controle te houden. Een lichte matiging noteren we ook in de sturing van de stuurbekrachtiging. Niet dat die nu wel gevoel geeft - inspanningsloos (zeker als je de nog veel meer overbekrachtigde City-functie-activeert) is die wel.
We zetten onze nagels in het stuur van de dieselversies. De 1.3 JTD met 70pk (Euro 4) is in ons land eigenlijk de enige relevante en de enige die nog even niet van de technische update profiteert. Die verbruikt ook zonder immers maar 4,2l/100km. Als u dat niets zegt, weet dan dat de overeenkomstige CO2-uitstoot 104gr/km is, en dat tot nader order recht geeft op een overheidskorting van 15% op de aankoopprijs. Je kan de 1.3JTD ook met 90pk krijgen (met start/stop en een partikelfilter) en hogerop zit nog een 1.6JTD die 120pk opwekt. We waren overigens aangenaam verrast van de instapper, die met een acceleratietijd van bijna 14 tellen een top van 165km/u geen zware beloften aflegt. De Punto toont zich daarentegen zeer gewillig, soepel en evenwichtig. Eigenschappen die ervoor zorgen dat je stressvrij van A naar B gaat en je het geknipte rationele excuus geven om een handtekening onder de bestelbon te zetten. Fiat belofte van een gespeend verbruik is ook geen loze. We bleven tijdens onze testrit moeiteloos onder 5l. De 90pk-versie presteert beter, maar is minder vergevingsgezind in z'n bediening van koppeling en gaspedaal en is niet zo zacht voor de oren. Het weggedrag van beiden is overigens identiek en dankzij een gradueel opbouwend onderstuur bij normaal gebruik onverstoorbaar correct.
Natuurlijk willen de Italianen ook een gevoelige snaar raken. Daarom leek de Grande Punto ook zo hard op de wulps gelijnde Bravo. En z'n aparte lichtblokken, fel duikende neus en oplopende gordellijn blijven uiteraard. Maar omdat de 500 tegenwoordig zo'n pottenbreker is, zien we daar in het smoelwerk meer van terug. Ook nieuw; achterbumpers, achterlichten met een nieuwe signatuur en details aan de achterklep, de velgen en het kleurenpalet. Aan de binnenzijde kopieert Fiat dat traditionele recept. De acceptabele (perfect gaat ons te ver) rijhouding en comfortabele achterbank zijn gebleven. Nieuw zijn de zetelbekleding, in een hoogtechnologisch aanvoelend stofje. De boordplank is helemaal opnieuw uitgedacht. Het klokkenspel voor de neus van de bestuurder oogt meer volwassenen en het geheel is in het algemeen beter afgewerkt en samengesteld uit materialen die een betere indruk nalaten. De centrale band is zowaar uitgevoerd in zacht aanvoelend materiaal. Het gaat om een hoop details die het leven aan boord aangenamer maken. In diezelfde categorie horen enkele nieuwe uitrustingsmogelijkheden. Fiat introduceert een Blue&Me-systeem dat ook nog eens met een TomTom-navigatieoplossing kan gecombineerd worden. We onthouden in de eerste plaats de mogelijkheid om handsfree te bellen en een USB-stick met MP3's te koppelen. Wat meer heb je nodig? De prijs, misschien? Blue&Me kost zo'n € 400 extra, de navigatievoorbereiding € 100. De Punto 1.3JTD met 70pk is er vanaf € 13.500.