Een blik op de veiligheidsuitrusting van de Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder leert ons dat er wel degelijk een volledig ESP is ingebouwd. De activering daarvan zit gekoppeld aan verschillende niveaus, bepaald door de keuze van de werkingsmodus voor de automaat. Naast ESP is er uiteraard ABS, gecompleteerd met ASR (antispin) en ABD. Bestuurder en passagier genieten verder de bescherming van 2-traps frontale airbags en laterale hoofd-/thoraxairbags. Daarmee is de kous eigenlijk af. Het standaard remsysteem is veelbelovend, maar optioneel stelt Lamborghini ook nog keramische schijfremmen voor. Het betreft geventileerde schijven in koolstofvezelkeramiekcomposiet, vooraan 380 x 38 mm groot en achteraan 356 x 32 mm metend. De aluminium remzadels tellen vooraan 6 zuigers en achteraan 4.
De Mercedes-Benz S 65 AMG L pakt uit met het volle arsenaal actuele veiligheidsuitrusting en demonstreert daarmee de enorme investeringen die het merk met de ster zich ook op dat vlak getroost. Het gevoel met een kluis op wielen onderweg te zijn, is dan ook nooit ver weg. Dat betekent vooreerst frontale, 4 zijdelingse en windowairbags. De 3-puntsgordels zijn in vijfvoud aanwezig en beschikken voor- en achteraan over hoogteregeling. Vooraan zijn de zetels uitgerust met actieve NECK-PRO-hoofdsteunen. Achteraan zijn er ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes en ook vooraan is er een detector voor een kinderzitje, zij het dan uitsluitend voor exemplaren met transponder zoals Mercedes die levert. De door Mercedes-Benz ontwikkelde ‘PRE-SAFE'-uitrusting detecteert de kans op een aanrijding en brengt alles in gereedheid om de klap zo goed mogelijk op te vangen zonder letsels voor de inzittenden. Vanzelfsprekend vinden we ABS, ASR en ESP. Remassistentie (BAS) vult het lijstje verder aan. Ook details als het automatisch ontsteken van de lichten, automatische bediening van de ruitenwissers door de regensensor (hier met 2 gevoeligheden), een verwarmde ruitensproeierinstallatie en een bandendrukcontrolesysteem dragen hun steentje bij tot de veiligheid.
Daarmee nog lang niet genoeg, want onze S 65 AMG L bood LED-daglichten, een adaptieve grootlichtschakeling, intelligent licht met actieve bochtenverlichting, adaptieve remlichten, een snelheidsregelaar met radar voor het automatisch aanpassen van snelheid en tussenafstand, tot nachtzichtassistentie toe. We zouden haast nog het prachtige Active Body Control (ABC)vergeten, een onderstelregeling die de wagen altijd mooi horizontaal tegen de weg houdt. Nog meer veiligheid mag je verwachten van de ATTENTION ASSIST (tegen het indommelen van de bestuurder) en het wakend oog voor het ongewenst overschrijden van de wegmarkeringen. Het is duidelijk dan Mercedes-Benz zich thuis voelt bij het thema veiligheid.