Over smaken en kleuren valt niet te twisten! Naar aanleiding van de 24u van Francorchamps liet Lamborghini een Gallardo LP 560-4 Spyder naar België afzakken. Het gevaarte maakte zijn opwachting in matzwarte koetswerkkleur. Op datzelfde ogenblik stond bij Mercedes-Benz een nog nooit eerder in België vertoonde S-Klasse 65 AMG te popelen om uitgelaten te worden. De elegante luxekruiser stond er in lange versie en adembenemende kasjmirwitte koetswerklak (eveneens mat) verzorgd door de vermaarde Designo-afdeling. Het Italiaanse Lamborghini produceert sinds 1964 extreme sportwagens en vaart na decennia van ontij eindelijk in veiliger wateren sinds het op 24 juli 1998 deel werd van het sterke VW-Concern en technisch geruggensteund wordt door Audi. De jaarproductie bedraagt een kleine 2500 stuks. In vergelijking is Mercedes-Benz de Goliath, met een jaarproductie van meer dan 1,1 miljoen voertuigen en meer dan 110 jaar ervaring. De AMG-tak alleen al verkocht in 2008 niet minder dan 24.200 auto's, een stijging met 19% en het tienvoud van wat er in Sant'Agata Bolognese buiten rolt.
Zwart en wit, een pure agressie uitbrakende strikte Italiaanse 2-zitter machoverschijning en een statig-elegante oerdegelijke Duitse limousine, dat heeft toch niets met elkaar gemeen en kan je bijgevolg toch niet vergelijken? Dat dacht je maar! Een prijskaartje van dik meer dan 200.000 euro per stuk, een vermogen van 560 pk versus 612 pk en een superexclusieve koetswerkkleur waarvoor een stevige optieprijs moet worden opgehoest. Dat is toch al wat. Gooi daar nog wat prestatiecijfers bovenop die elkaar dicht benaderen en onze handjes jeuken om naar de contactsleutels te graaien, al mogen we zeker niet vertrekken zonder tankkaart.
Natuurlijk is de vergelijking van een Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder en Mercedes-Benz S 65 AMG L op het gekke af en voor wie het zich kan veroorloven ongetwijfeld geen keuzevraag, want immens verschillend. Wie zijn hart in overdrive voelt schakelen bij het aanschouwen van de Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder, kan weinig kanten uit om vergelijkbaar materiaal te sprokkelen. Het speeltje kost 194.713 euro + 9.680 euro voor de gerobotiseerde bak in onze testwagen en nog een ferme duit voor de matzware lak. Bij Audi is er natuurlijk de aanverwante R8 met 5.2 V10 (525 pk), maar die verlaagt zich met zijn prijskaartje van minder dan 150.000 euro haast tot een steraanbieding uit een supermarktketen. De nochtans ook aardig agressieve Dodge Viper is met 506 pk en amper 113.700 euro ook al geen partij. Ferrari dan maar met de 430 Spider F1, goed voor slechts 490 pk, maar toch lekker 198.755 euro duur. Jaguar biedt nog aardig concurrentie met de XKR Cabriolet (510 pk) maar jammer genoeg met 113.500 euro veel te banaal geprijsd. Maserati komt er hier niet aan te pas en bij Porsche wil de 911 Turbo in Cabriolet niet hoger opklimmen dan 500 pk en 160.930 euro. We zouden een 911 GT2 moeten onthoofden, maar zo goed zijn onze relaties nu ook weer niet. De eerlijkheid gebied ons de Mercedes-Benz SL 63 AMG (525 pk) en SL 65 AMG (612 pk) aan te stippen à 156.453 en 233.197 euro, maar daar hadden we onze zinnen op de S 65 AMG L gezet, die voor 239.247,25 euro jaloerse blikken oogstte. Wie dat helemaal ziet zitten en zijn liefde wil bekennen aan een Mercedes-Benz S 65 AMG L, moet nog eens uitkijken naar een Bentley Continental Flying Spur Speed, 610 pk rijk en voor 208.120 euro + opties helemaal de uwe. Veel verder hoef je niet te zoeken, want de Porsche Panamera houdt het bij 500 pk en 138.666 euro voor bekeken, terwijl de Aston Rapide vermoedelijk toch nog duurder zal uitvallen.
Op de weg tonen beide auto's graag hun kunnen en bevestigen daarmee ook hun grote verschillen. Een piekfijne afwerking en grote klasse in elk detail kenmerken de S-Klasse en dit summum van de topreeks met ster nog wat meer. De Mercedes-Benz AMG doet alles wat hem gevraagd wordt zonder verpinken, haast stoïcijns kalm. De bestuurder geniet van zijn royale en piekfijn afgewerkte habitat, krijgt met moeite hoogte van het geweld dat een eind onder zijn bips op de weg wordt overgebracht, maar blijft onder alle omstandigheden heer en meester over de meeslepende vertoning. Bij de Lamborghini voel je elke naad of zelfs de lichtste beschadiging in het wegdek, je voelt je ook opgeslokt door deze rijmachine die bijzonder communicatief stuurt en je voelt je achterste als het ware opwarmen als het er wat stevig tegenaan gaat. Alles wat de Lambo doet zul je gehoord hebben en niet alleen achter het stuur, ook de omgeving geniet volop mee. En het verdict? We hebben ze alle twee moeten teruggeven, schatten onze kansen zeer gering in om ze nog eens terug te krijgen en hopen onze ervaringen voldoende duidelijk te hebben weergegeven, zodat je voor jezelf kan uitmaken welke een plaats in je garage verdient.