Veiligheid is een stokpaardje van alle Zweden en dus ook van Saab. Je kan dus op je twee oren slapen. Het product is steeds voorzien van een geavanceerde ABS-centrale (die omvat dus ook antispincontrole en een remkrachtverdeler) en stabiliteitscontrole. Dat laatste systeem komt bovendien discreet tussenbeide. Het legt het plezier natuurlijk wel aan banden, maar het fnuikt het niet compleet en dat is een gave. En een geluk, want je kan de elektronische waakhond niet uitschakelen.
Gordelspanners met spankrachtbegrenzers en antiwhiplash-hoofdsteunen zijn standaard voor de voorzetels. Net zoals ISOFIX bevestigingspunten om ook de allerkleinsten op de achterbank een veilige rit te garanderen. Overigens zijn ook op de achterbank alle gordels van het driepuntstype. Alleen bizar dat Saab je in je buidel laat tasten voor de middelste hoofdsteun achteraan. Die staat voor de (volstrekt te verwaarlozen) prijs van € 100 in de optielijst. Zes plofkussens (twee frontale, twee zijdelingse vooraan en gordijnairbags) zijn uiteraard wel standaard.
De benzineversies van de 9-3X zijn steeds uitgerust met intelligente vierwielaandrijving (met een elektronisch gestuurd middendifferentieel). Met een superieure tractie en een positieve invloed op de wegligging, is dat een duidelijke plus voor de actieve veiligheid.