Op wat specifieke sierlijsten na, is het interieur van de 9-3X identiek aan dat van eender welke andere 9-3. En in tegenstelling tot de koets, weet het binnenruim z'n leeftijd minder goed te verdoezelen. De gebruikte kunststoffen, het gevoel dat de knopjes geven en de afwerking... het is duidelijk dat de 9-3 het zonder aanpassingen moeilijk gaat krijgen. In 2007 heeft Saab zich beperkt tot enkele discrete ingrepen, als de introductie van een zilverkleurig sierlijstje om het instrumentarium. Dat heeft de uitstraling verbeterd, maar niet voldoende om het geheel weer helemaal bij de tijd te brengen.
De architectuur, ergonomie en opstellling van de verschillende bedieningsorganen en boordinstrumenten; daar valt nog altijd helemaal niets op aan te merken. Het groen verlichte instrumentarium is duidelijk, compleet en perfect afleesbaar. En de Nightpanel-functie (waarmee je 's nachts alle niet essentiële boordinstrumenten dooft) blijft briljant, vooral op onverlichte wegen. Het stuur valt goed in de hand en het zitmeubilair is zowel voor- als achteraan ergonomisch doordacht. De nadruk ligt daarbij duidelijk op comfort.
Met een lengte van meer dan 4,6m is de 9-3X niet bepaald klein - toch vertaalt zich dat niet naar een bijzonder riant interieuraanbod. Vooral ter hoogte van de ellenbogen is de binnenbreedte lager dan we gewend zijn. En achteraan mis je duidelijk beenruimte. Het blijft natuurlijk wel voldoende voor het parkeren van vier volwassenen, maar bij sommige concurrenten heb je gewoon meer ruimte. Hetzelfde geldt voor de egaal vormgegeven kofferruimte. Daarin past 477l (VDA-norm), zonder kunstgrepen. Als je't ons vraagt, meer dan ruim genoeg, al bieden de meeste breaks in dit segment inmiddels meer. De achterbank is vanzelfsprekend neerklapbaar. Dan stijgt het laadvolume tot 1.331l.