Er wordt gefluisterd dat Saab al bij de introductie van de huidige 9-3 dacht aan een avontuurlijke variant. In eigen land wist Volvo immers behoorlijk wat hoog op poten gezette V70 (eerst als V70 Cross Country, later als XC70) met vierwielaandrijving te slijten. Zo'n versie met lichte bepantsering trekt extra klanten aan en hoeft niet meteen een bom duiten te kosten. Maar de Saab 9-3 werd in 2002 gelanceerd. En de break dateert van 2005. Saab heeft met andere woorden meer dan 7 jaar gedaan over de aanpassing. Een periode waarin het veld potentiële concurrenten fel is aangedikt. De Subaru Outback, die het segment zowat heeft uitgevonden, heeft niet alleen het gezelschap gekregen van de eerder genoemde Volvo of de Audi A6 Allroad. Intussen kunnen we VW's, Skoda's, Alfa's, Seat's en Audi's verzinnen die zich bedienen van een grotere bodemvrijheid en stootvast plastic. Om van een almaar grotere schare SUV's zonder noemenswaardige terreinambities nog te zwijgen... Waarom dat allemaal zo lang heeft geduurd? Wel, omdat motorgigant GM vergeten was dat het in Zweden ook nog een merk met een iconische status bezat. Dat het er na al die tijd nog van komt, betekent wellicht dat de 9-3 nog even mee moet. En potentiële overnemers de indruk wekken dat het gamma wel snor zit, is altijd meegenomen. Intussen heeft Saab zich losgerukt van de Amerikaanse Reus. Een consortium investeerders onder leiding van het bijzonder exclusieve Zweedse sportwagenmerk Koenigsegg, geruggesteund door de Chinese autobouwer BAIC, tekent nu voor de toekomst van het Zweedse automerk.
De 9-3X is gebaseerd op het Epsilon-platform van GM. Dat zat onder meer onder de voorlaatste Vectra-generatie. Echt okselfris is die structuur dus niet meer, maar gelukkig zijn de motoren wel goed bij de tijd. De stoere 9-3X is er telkens in één diesel- en benzineversie. De eerste heeft 1.9TTiD van Fiat-origine onder de kap. Die is met z'n 180pk en 400Nm trekkracht verre van kinderachtig. De benzine is een tweeliter turbomotor die aan 1998cc cilinderinhoud 210pk en 300Nm trekkracht onttrekt. Het blok lust ongelode benzine, maar bestaat ook in een variant (BioPower) die naast conventionele benzine ook E85 bio-ethanol (of een mengeling van beide) door de verbrandingskamers jaagt. Dat is in ons land nog niet vrij te koop, maar daar wordt aan gewerkt. Bio-ethanol doet het verbruik met zo'n 30% stijgen, maar de CO2-emissies (waar iedereen tegenwoordig de mond van vol heeft) dalen wel met 80%. We voelen hier de benzine aan de tand, omdat die als enige recht heeft op de verhoogde bodemvrijheid en vierwielaandrijving. Bij de diesel ligt die combinatie om technische redenen moeilijk.
Instappen doe je met de 1.9 TTiD Ecopower met handgeschakelde zesbak. Die wisselt van eigenaar vanaf € 35.500 en stoot niet meer dan 144gr/km CO2 uit. Een versie met zestrapsautomaat tikt al af op 173gr/km en kost € 1.800 extra. Benzinerijders hebben eveneens keuze uit de twee transmissies met een vanafprijs van € 39.280 voor wie zelf wil schakelen en € 41.130 voor wie de keuze van de overbrengingsverhouding aan de rekeneenheid wil overlaten. De BioPower is er enkel met een handschakeling voor € 39.780.