Zoals gezegd, de 9-3 dateert al van 2002. Zou Saab normale productcycli hanteren, dan was hij op dit eigenste ogenblik aan vervanging toe. Maar we weten van de Zweden dat ze hun modellen graag wat langer op de markt houden. De nieuwe 9-5 is pas vanaf volgend jaar leverbaar en dan heeft de laatste evolutie er een carrière van liefst 13 jaar opzitten. Overigens wil z'n naar autonormen gevorderde leeftijd niet noodzakelijk zeggen dat de 9-3 er gedateerd uitziet. De break kwam immers pas in 2005 op de markt. En de koets, met name het smoelwerk, werd in 2007 nog grondig opgefrist. Daarbij koos Saab voor meer assertiviteit en dat kan niet anders dan goed vallen bij de adepten van het merk.
De 9-3X bestaat omwille van z'n avontuurlijke karakter alleen op basis van de meer functionele break (die Saab SportCombi doopte). En wie voor een 9-3X opteert, hoeft alvast niet meer in opsmuk te investeren. Dakrails, verchroomde uitlaatspruitstukken en verchroomde uitlaatspruitstukken zijn standaard. Net als de in stootvast plastic uitgevoerde bumperschilden en spatbordverbreders trouwens, met inbegrip van aluminiumkleurige beschermstukken die verhinderen dat het geheel er goedkoop uit gaat zien.
Afgezien van de cosmetische ingrepen, is de gewijzigde bodemvrijheid de voornaamste uiterlijk waarneembare wijziging ten opzichte van de gewone SportCombi. De vierwielaangedreven benzineversies liggen 35mm hoger dan een gewone 9-3, de voorwielaangedreven dieselversies krijgen 20mm extra bodemvrijheid.