Saab introduceerde de 9-3 al in 2002. En naar verluid zou het merk toen al met plannen voor een stoere variant hebben rondgelopen. Maar de break kwam pas in 2005 en zelfs na een grondige opfrisbeurt in 2007 (die vooral assertiever smoelwerk omvatte), was het nog twee jaar wachten op deze stoer aangeklede 9-3X. Die heeft een grotere bodemvrijheid en wapent zich met stootvast plastic voor bumpers en zijschorten tegen meer uitdagende gebruiksomstandigheden.
Onder de kap zit een tweeliter turbomotor met 210pk en 300Nm (vanaf € 39.280) of een 1.9TTiD met 180pk en 400Nm trekkracht (vanaf € 35.500). In het eerste geval is de ophanging met 35mm opgekrikt en maakt vierwielaandrijving uitstapjes op zand of door modder mogelijk, in het tweede geval gaat de bodemvrijheid slechts 20mm in de plus, en hypothekeert de standaard voorwielaandrijving de avontuurlijke aspiraties van de editie. Beide versies zijn leverbaar met een handbediende zesbak of een conventionele zestrapsautomaat, maar het XWD-systeem koppelen aan de bij Fiat betrokken dieselcentral, bleek niet mogelijk.
De 9-3X is gebaseerd op de in 2005 gelanceerde break. Het uiterlijk is helemaal bij de tijd, maar z'n interieur heeft het moeilijk om z'n leeftijd te verbergen. Het is de materiaalkeuze die daarin de doorslag geeft, want op de ergonomie en afstelling kan je eigenlijk nog steeds niets aanmerken. De Zweden hebben daar ook altijd al een zwak voor gehad...
De benzinemotor is gewillig zonder ooit agressief te zijn. En de prestaties zijn puik; de sprint neemt 8,5 tellen in beslag en de top is geklokt op 230km/u. En besturing onderscheidt zich door een oordeelkundige afstellling. Het onderstel is efficiënt gedempt zonder het comfort uit het oog te verliezen. De intelligente vierwielaandrijving zorgt vanzelfsprekend voor een uitstekende tractie, en lastenwissels lijken ondanks de hogere bodemvrijheid zelfs beter onder controle te zijn dan bij de standaard SportCombi. Dat is een pluim in de hoed van de ingenieurs.