Bij de lancering van de eerste Range Rover Sport in 2005 had de V8 Supercharged 390 pk en 550 Nm onder de kap. Daarvoor werd een 4197 cc blok ingezet. Vandaag staan 29% meer vermogen en 18% meer koppel paraat, terwijl het gemiddeld verbruik en de CO2-uitstoot 5,6% lager liggen. De nieuwe krachtbron voldoet aan de EURO 5 milieunorm en is uitgerust met een Twin Vortex compressor van de 6e generatie. ZF levert de 6-traps automaat en laat bij de SC manueel ingrijpen toe via schakelhendels aan het stuur.
Eén van de mooie eigenschappen van een Range Rover Sport is dat hij zowel op de baan als in het terrein meer dan zijn mannetje staat. Dit is gelukkig geen 'salon 4 x 4' of 'karikaturale terreinploeteraar'! Nochtans stelt hij de bestuurder niet voor vraagstukken zoals echte terreinvedetten dat graag doen met een verwarrend aantal hendels voor de sperdifferentiëlen. De Range Rover Sport pakt het terrein aan met Britse flair en voorkomt schaamrood bij zijn bestuurder, voor zover deze wel even de moeite heeft genomen de handleiding na te lezen. Het is immers zoals bij heel wat moderne digitale fotocamera's: alles loopt perfect automatisch, voor zover je het juiste programma hebt geselecteerd. Bij de Range Rover Sport gebeurt dat via een stevige draaiknop op de middentunnel, die bij de SC 6 kliks kan maken. Deze draaiknop wordt aangevuld met een 'hi/lo'-selectieknop en een hoogteregeling (bodemvrijheid) als belangrijkste schakelelementen. Vergeten we niet de gele toets voor 'HDC' (Hill Decent Control). Het Terrain ResponseTM systeem is een exclusiviteit van Land Rover. Bij de mogelijke programmakeuzen vinden we o.a. 'gras/grind/sneeuw' (voor diverse gladde omstandigheden, ook op de weg), 'slijk en geulen', 'zand' en een "kruipfunctie" voor rotsen. Nieuw is naast de algemene stand voor rijden op de weg een 'Dynamic'-stand voor sportiever rijplezier op de weg. Het 'Dynamic'-programma werkt in op de motor, transmissie en onderstelinstellingen. Het laat de carrosserie minder overhellen, zorgt voor een snellere stuurrespons en wijzigt tevens de parameters voor de het stabiliteitscontrolesystemen en de automatische transmissie. Doordat de SC over een specifiek onderstel beschikt met o.a. een 20 % stijvere stabilisatorstang, kan het 'Dynamic'-programma nog meer het verschil maken. De ophanging maakt gebruik van elektronisch gestuurde luchtschokdempers en wordt harder bij hoge bochtsnelheden en soepeler bij lage snelheden en op ruw terrein.
We hadden nog maar net het stuur van onze SC in handen genomen of de hemelsluizen werden fors opengedraaid. In geen tijd stonden de Schotse landwegen blank en kregen heel wat gewone weggebruikers het moeilijk om hun weg verder te zetten. Dat was niet van toepassing voor de Range Rover Spoort SC, die weliswaar regelmatig tekenen van aquaplaning liet voelen, maar toch onvermoeibaar en met stevig tempo bleef doorgaan. Massa's water werden verplaatst en het royale vermogen van de SC kwam hier zeker goed aan bod. Het is verbazend met hoeveel gemak deze mastodont zich onder alle omstandigheden laat sturen. De 'Supercharged' moet nooit aangespoord worden om zijn kunnen te demonstreren. Hij werkt zinnenprikkelend met zijn machtig grommende sound, maar lust voor dat pleziertje wel een flinke borrel (16,8 l/100 km zonder het onderste uit de kan te halen). Nog indrukwekkender wordt het naast de weg in het terrein. De bestuurder zit als op een troon en voelt amper de obstakels die deze auto moeiteloos neemt. Na wat gewenning aan de programmakeuze lukt elke hindernis als vanzelf. Welk terrein hij ook krijgt voorgeschoteld, de wagen geeft geen krimp. De torsiestijfheid is fenomenaal en zelfs als de auto in een 'verwrongen' standje tot stilstand wordt gebracht, openen en sluiten de portieren feilloos. Telkens opnieuw verbluft de Range Rover Sport met zijn terreincapaciteiten die enigszins in contrast staan tot zijn chique imago en vaste stek op de parking van het clubhouse bij de golfclub.