Het verhaal van de Range Rover Sport gaat terug tot de jaren zestig, met de introductie van de Range Rover. In die tijd groeide het idee om een kruising te maken tussen een luxueuze Rover voor de weg en een Land Rover. In juni 1970 werd de Range Rover officieel voorgesteld. Het gaf Land Rover een heel nieuwe uitstraling. Onder de kap stak een aluminium motorblok van GM. Pas in 1981 verscheen een 4-deurs uitvoering en in 1992 werd de Range Rover helemaal hertekend, met de luchtvering als één van zijn grootste troeven. De Range Rover wil vooral verwennen met uitgesproken luxe volgens het unieke Britse recept, met leder en edele houtsoorten in de hoofdrol. Het is een wagen die zich vast verankerd heeft als een lifestylesymbool. Een 'Range' koop je dan ook niet als gelijk welke andere 4x4 of 'anders-roader'... De auto staat symbool voor een stevige brok imago en persoonlijke uitstraling. Je 'draagt' een Range Rover zoals een Rolex of ander horlogemerk met faam.
In 2005 verscheen de Range Rover Sport naast de Range Rover om het monopolie van de BMW X5 te doorbreken. "De Range Rover Sport wil alle traditionele stijlelementen van Range Rover in een sportievere vorm aanbieden", aldus Mike Sampson, destijds verantwoordelijke voor het design van de gloednieuwe Range Rover Sport. Typische kenmerken waren het zichtbaar zwevende dak, maar ook de veel meer hellende voorruit als sportieve toets. Spoilers en zijschorten optimaliseerden niet alleen de stabiliteit bij hoge snelheden, maar speelden ook bij off-road gebruik een belangrijke rol. Ze beschermen tegen steenslag, houden de onderkant van de wagen zuiverder en zorgen er tevens voor dat men kan in- en uitstappen zonder een vuile broek te halen!
Volgens de huidige verantwoordelijken bij het merk vroegen de klanten om de opvolger van de Range Rover Sport niet te veranderen, wel te verrijken met detailverbeteringen. En zo geschiedde. De nieuwste versie onderscheidt zich visueel vooral door de LED-lichten voor- en achteraan. Het blijft een wagen voor wie gehecht is aan verfijnde luxe, maar er af en toe ook eens graag met vuile voeten doorgaat! De Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged is de allerhoogste trap in het Range Rover Sport aanbod. Hij levert een slordige 510 pk, verwent met een rijkelijke uitrusting en laat 84.000 euro op de kassa verschijnen. Onvermijdelijk is de BMW X5 voor potentiële kopers de meest vergelijkbare concurrent. De 355 pk krachtige 'M' is hier de kroon op het werk en kost 110.850 euro. Mercedes-Benz laat ons de keuze tussen de historische, maar onvermoeibare G-Klasse of de in verhouding nog piepjonge GL-Klasse. Een GL 500 laat 388 pk opmeten en moet minsten 99.220 euro kosten. De G kan echter als G 55 Kompressor AMG besteld worden met ronde 500 pk en een prijskaartje vanaf 128.018 euro. Bij Porsche lonkt de Cayenne als V8 Turbo met ronde 500 pk en 115.797 euro als instapprijs. De technisch gedeeltelijk vergelijkbare VW Touareg raakt niet verder dan 350 pk voor de 4.2 V8, maar staat dan ook al voor 67.550 euro in de etalage. Meer valt er niet aan te slepen als het over de absolute topmotorisatie gaat. In dieselland liggen de kaarten heel anders geschud...