Het verhaal van de Range Rover Sport gaat terug tot de jaren zestig, met de introductie van de Range Rover. In juni 1970 werd deze officieel voorgesteld. Het gaf Land Rover een heel nieuwe uitstraling. In 1992 werd de Range Rover helemaal hertekend, met de luchtvering als één van zijn grootste troeven. De Range Rover wil vooral verwennen met uitgesproken luxe volgens het unieke Britse recept, met leder en edele houtsoorten in de hoofdrol. Het is een wagen die zich vast verankerd heeft als een lifestylesymbool. Een 'Range' koop je dan ook niet als gelijk welke andere 4x4 of 'anders-roader'... De auto staat symbool voor een stevige brok imago en persoonlijke uitstraling. Je 'draagt' een Range Rover zoals een Rolex of ander horlogemerk met faam.
In 2005 verscheen de Range Rover Sport naast de Range Rover om het monopolie van de BMW X5 te doorbreken. Typische kenmerken waren het zichtbaar zwevende dak, maar ook de veel meer hellende voorruit als sportieve toets. Volgens de huidige verantwoordelijken bij het merk vroegen de klanten om de opvolger van de Range Rover Sport niet te veranderen, wel te verrijken met detailverbeteringen. En zo geschiedde. De nieuwste versie onderscheidt zich visueel vooral door de LED-lichten voor- en achteraan. Het blijft een wagen voor wie gehecht is aan verfijnde luxe, maar er af en toe ook eens graag met vuile voeten doorgaat!
De Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged is de allerhoogste trap in het Range Rover Sport aanbod. Hij levert een slordige 510 pk, verwent met een rijkelijke uitrusting en laat 84.000 euro op de kassa verschijnen. Onvermijdelijk is de BMW X5 voor potentiële kopers de meest vergelijkbare concurrent. De 355 pk krachtige 'M' is hier de kroon op het werk en kost 110.850 euro. Mercedes-Benz laat ons de keuze tussen de historische, maar onvermoeibare G-Klasse of de in verhouding nog piepjonge GL-Klasse. Een GL 500 laat 388 pk opmeten en moet minsten 99.220 euro kosten. De G kan echter als G 55 Kompressor AMG besteld worden met ronde 500 pk en een prijskaartje vanaf 128.018 euro. Bij Porsche lonkt de Cayenne als V8 Turbo met ronde 500 pk en 115.797 euro als instapprijs. De technisch gedeeltelijk vergelijkbare VW Touareg raakt niet verder dan 350 pk voor de 4.2 V8, maar staat dan ook al voor 67.550 euro in de etalage. Meer valt er niet aan te slepen als het over de absolute topmotorisatie gaat. In dieselland liggen de kaarten heel anders geschud...
Het mooiste aan de Range Rover Sport is nog altijd zijn subtiele mix tussen alom erkend statussymbool en zijn capaciteiten als onvermoeibaar terreinkunstenaar. Met de nieuwste SC wordt dat allemaal nog wat extra geaccentueerd. De vermogen- en koppelwinst laten zich via het 'Dynamic'-programma vlot op de weg zetten met een hoge dosis rijplezier en onverwachte sportiviteit tot gevolg. In het terrein volstaan enkele draaibewegingen aan de knop van het Terrain ResponseTM systeem om de mastodont bijna als een robot elk obstakel te laten nemen. Het is telkens een demonstratie van suprematie, iets waar de 60 jaar ervaring van Land Rover zeker niet vreemd aan zijn. Gezien de Range Rover Sport zich echter meestal niet al te zeer zal bevuilen naast de weg, is de geboekte vooruitgang op het vlak van materiaalkeuze en verwerking voor de meeste kandidaat kopers nog het belangrijkst. In vergelijking tot de concurrentie kan de SC ook nog verleiden met een aantrekkelijk prijskaartje.