Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder Exterieur

Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder
Bekijk 24 foto's
Door: REDACTIE 31-07-2009

De Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder treedt naar voor als een altijd en overal opvallende 'brutus', een verschijning die er geen enkele twijfel over laat bestaan voor niets terug te deinzen. Hij maakt een diepe indruk met zijn bijzonder agressief uiterlijk en alles verslindende frontpartij. De matzwarte koetswerkkleur van ons testexemplaar - 'Nero Nemesise' en als optie bij te betalen - doet daar nog een schepje bovenop. De proporties van het koetswerk zijn ook heel ongewoon: een erg korte snoet voor de voorruit, lange portieren en een nog langere staart daarachter - in totaal goed voor 4345 mm. De brede portieren maken het instappen al vlug lastig wanneer de parkeerplaatsen aan de krappe kant zijn uitgevallen. En uiteraard is hij zeer laag gebouwd - 1184 mm - en immens breed: 1900 mm. Discreet toekomen is absoluut uitgesloten met deze vierwieler. Overal worden camera's bovengehaald, ganse families voor de auto geduwd om ze snel te vereeuwigen.

Audi zorgde voor het aluminium space frame als basis, waarop een koetswerk zit uit aluminium en opgehangen thermoplastic onderdelen. Achteraan zit bovenin de motorkap een elektronisch gestuurde achterspoiler geïntegreerd. Onderaan priemen vier verchroomde ronde uitlaten paargewijs naar buiten op de hoeken van de achtersteven. Op onze testwagen zaten glanzend zwarte aluminiumvelgen gemonteerd. Vooraan waren ze 8,5" breed en geschoeid met Pirelli P-Zero 235/35 ZR19. Achteraan vonden we 11" brede exemplaren met Pirelli P-Zero in maat 295/30 ZR19. De velgen boden een goede kijk op het remsysteem: stalen geventileerde schijven in maat 365 x 34 mm vooraan, voorzien van aluminium remzadels en gegrepen door 8 pistons uit een aluminiumlegering. Achteraan zijn er eveneens stalen geventileerde schijven, nu 356 x 32 mm groot en voorzien van aluminium remzadels met 4 pistons.

De Gallardo LP 560-4 Spyder is uitgerust met een stoffen cabriokap die naar achter uitloopt in een V-vormige vin als stroomlijnhulpje. Om ze te openen moet men eerst het glazen achterruitje laten zakken, dan pas lukt het. Handig is wel dat het glazen achterruitje ook als windvanger fungeert. Het openen en sluiten van het cabriodak verloopt weliswaar automatisch, inclusief het laten zakken van de zijruiten, maar de hele operatie gaat zo tergend langzaam, dat het een Mazda MX5-eigenaar een stevige lachkramp bezorgt. Ook een Audi A5 Cabriolet lacht in deze discipline de Lambo vierkant uit, want die heeft genoeg aan 15 seconden om het hele gevaarte in de kofferbak te kieperen en doet dat bovendien bij snelheden tot 50 km/u. Niets van dat alles bij de Gallardo Spyder, die helemaal moet stilstaan en er bijna driemaal zo lang over doet.

Over een koffer kan je bij de Lamborghini moeilijk spreken. Ze nemen zelfs niet eens de moeite om de inhoud te specificeren. Vooraan is er een vanuit het interieur te ontgrendelen deksel, waarachter een gat gaapt dat niet eens voldoende ruimte biedt voor een boordtrolley (+/- 55.00 cm x 38.00 cm x 24 cm). Met veel moeite en lang zoeken kan er net een soepele sporttas in onderduiken. Wie op reis wil met dit speeltje, kan maar beter de bagage vooraf sturen of op elke locatie een shopping-uurtje voorzien.

Geef commentaar
comments by Disqus