Binnen het clubje van tot de verbeelding sprekende sportauto's is Lamborghini al een 'grote' met een jaarproductie van een kleine 2.500 stuks. Het waren er ooit met moeite enkele honderd. Na een stormachtig bestaan ziet de toekomst er sinds 24 juli 1998 voor Lamborghini heel wat rooskleuriger uit. Dat is de datum dat het werd ingelijfd binnen het solide VW-Concern, waar het op de technische ruggengraat van de Audi-tak kan steunen. Het actuele gamma bestaat uit twee lijnen, de Murciélago en Gallardo, die elk in drie variaties leverbaar zijn. Beiden zijn overigens het werk van onze landgenoot Luc Donckerwolke.
De Murciélago kwam er in 2002 en kreeg in 2004 het gezelschap van de goedkopere Gallardo. Leuk detail: de meeste Gallardo's rijden rond in opvallend geel. Een jaar na zijn introductie kreeg de Gallardo een Spyder-variant aan zijn zijde. In 2007 kwam Audi met een eigen sportwagen op de markt, de Audi R8. Dit model is nauw verwant aan de Gallardo en deelt zelfs een aantal onderdelen, waaronder de transmissie. Waar de Audi R8 oorspronkelijk enkel met een 4.2-liter V8 - 420 pk kon besteld worden, is hij nu ook leverbaar met een 5.2 V10 - 525 pk, waarmee hij de Gallardo nog dichter op de hielen zit. Vanaf dit najaar mogen we ons bij Audi ook nog eens aan een cabrioversie - spider gedoopt? - verwachten. Maar terug nu naar de Lamborghini Gallardo, die op het salon van Genève in 2008 in verbeterde vorm werd voorgesteld als Gallardo LP 560-4. De auto kreeg een aangepast uiterlijk en een krachtiger motor met 550 pk vermogen. De 4 in de typeaanduiding verwijst naar de permanente vierwielaandrijving.
De Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder kost minimaal 194.713 euro en wil zich in hoofdzaak meten met Maserati, de duurdere Porsche-modellen, de goedkopere Ferrari's en ook nog enkele modellen uit de Mercedes-Benz garage. Bij Maserati houdt de motorvergelijking echter al op bij 440 pk voor 130.690 euro. Ferrari gooit de F430 Spider in de strijd met 490 pk en een prijskaartje van 191.737 euro. Bij Porsche is de 911 Turbo Cabriolet goed voor 480 pk (wordt 500 pk vanaf het najaar) en een basisprijs van 154.638 euro, al is die in vergelijking al haast te burgerlijk. Bij Mercedes-Benz staan we voor een dilemma: de SL 600 met 517 pk en een prijskaartje van 155.722 euro of de SL 63 AMG met 525 pk à 156.453 euro. Zoeken we nog wat verder, dan kunnen we ook de Aston Martin DB9 Volante met 470 pk à 179.300 euro opvoeren, of zelfs de BMW M6 Cabrio met 507 pk en een instapprijs van minstens 125.560 euro. Toch zijn zowel de Aston als de BMW auto's van een andere klasse. Dan zit de Dodge Viper SRT-10 veel meer in de sfeer met zijn 506 pk, al heeft die daarvoor wel 8.3-liter cilinderinhoud nodig. Op de kassa verschijnt amper 113.700 euro. Vergeten we zeker de Audi R8 5.2 V10 met R-tronic schakelmechaniek en 525 pk niet, te koop vanaf 153.075 euro. Of mogen we suggereren nog wat door te sparen voor een Bentley Continental GTC, een heerlijke 560 pk rijk en voor 203.643 euro helemaal de uwe?
Rijden met de Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder is ronduit sensationeel, zowel voor wat het enorme motorpotentieel betreft als het nooit verstommende geluidsdecor van al dat geweld. Voor dagelijks gebruik komt hij alleszins niet in aanmerking, omdat hij op teveel praktische vlakken tekortschiet. Dat betekent dan ook dat men nog een extra budget moet voorzien voor een tweede vervoermiddel, wat niet het geval is voor een Porsche 911. De geïnteresseerde kopers die zich dit speeltje kunnen en willen veroorloven, zullen zijn tekortkomingen ongetwijfeld toedekken met de - grote - mantel der liefde en wij zullen de laatste zijn om hen daarin tegen te spreken. Dit is immers een rasechte karakterauto, zoals er steeds minder te vinden zijn. Hij is voor meer dan de volle 100% opgedragen aan het rijden en het intens ervaren van alle daarbij horende sensaties!